Spilleregler for Kurong - Krang - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
23 stemmer

Kurong - Krang

10-20 minutt per omgang
Greit spill

Lagt inn av
Skriv ut



Intro:
Kurong er den fattige formen for biljard som er gøy å spille for voksne som liker konkurranse.
Man kan enten samle 2 eller 4 spillere rundt spillebordet.

Innhold:
Spillebord, 2 køer, 2 røde køringer, 15 grønne ringer og 15 gule ringer.

Forberedelser:
Plasser de grønne og gule ringene i midtsirkelen på spillebordet. Plasser ringene slik at du ser streken av sirkelen gjennom midten av ringen. Alle ringene skal ligge annen hver i farge. I den innerste sirkelen skal det være 3 grønne ringer og 3 gule ringer. I den ytterste sirkelen skal det ligge 8 grønne ringer og 8 gule ringer. I hver av de fire hullene skal det ligge 1 grønn ring og 1 gul ring.

Lag:
Dann to lag som spiller med grønne eller med gule ringer. Hvert lag tildeles en kø og en rød køring.
Innta plassene deres ved spillebordet. De som spiller mot hverandre skal sitte ovenfor hverandre.

2 spillere:
Man velger en retning å spille. Du og din konkurrent har hver sin linje som går parrarelt og dere sitter/står rett overfor hverandre ved bordet. Linjen som velges og de to små sirkelene som er i endene tilhører deg.

4 spillere:
De som konkurrerer sitter ovenfor hverandre. Det betyr at de konkurrentene som starter å spille har parrarelle linjer slik som beskrevet over. Din medspiller sitter/står til venstre for deg og dermed vil medspillerene på grønt og gult lag også sitte ovenfor hverandre ved bordet med parrarelle linjer.

Handling:
Spillet Krang går ut på å senke ditt eget lags ringer i et av spillebordets fire hjørnehull. Lagets røde køring plasseres på spillerens egen linje eller på en av de to tilhørende endesirklene. Linjen skal være synelig gjennom ringen når den plasseres ned. Dersom en ring (grønn eller gul) hindrer deg å legge ned den røde køringen kan ringene som ligger i veien forskyves bord når den røde køringen legges ned. Forskyvningen kan ikke resultere i at noen av ringene går ned i et av hullene. Dersom en grønn eller gul ring har linjen synelig gjennom kan denne forskyves bort uten problemer i forbindelse med at den røde køringen legges ned. Støtene startes alltid fra din egen linje og sirkler. De kan gjøres alltid utover eller innover fra din egen linje. Spilleren kan spille sittende eller oppreist – velg det som passer best.

Spillestart!
De to motstanderene som sitter parrarellt over hverandre tar køen sin og støter køringene samtidig mot ringene i midtsirkelen, slik at disse spres utover brettet. Begge de røde køringene tas dermed opp etter spredningen og deretter går turen over til det grønne laget og til den samme spilleren som gjorde spredningen. Spillet fortsetter med solen rundt spillebordet.

Generelle regler:

Slå ned en ring i din egen farge:
Gratulerer! Du får et ekstraslag og starter slaget fra endt posisjon.

Slå ned en ring i motstanderens farge:
Uflaks! Turen går over til motspilleren. Motspilleren får starte sitt slag fra en hvilken som helst av de 4 utslagslinjene eller på streken til de 4 tilhørende sirklene.

Slå ned en ring i din egen farge + motstanderens farge:

Annonse:



Flaks & uflaks. Turen går over til motspilleren.

Køringen faller ned i hjørnehullet:
Uflaks! En ring i din egen farge hentes opp og går tilbake til spillet. Legg ringen i sirkelen midt på brettet.

En ring hopper over kanten:
Legg ringen tilbake i den midten av den lille sirkelen nærmest hjørnet der ringen hoppet over.

Køringen hopper over kanten:
Dersom det er motstanderen sin tur skjer det ingen ting. Grunnen for dette er at det ikke skal være noen ulempe å slå harde slag i dette spillet. Dersom fikk ned en egen ring i det forrige slaget som resulterte i at den røde køringen gikk utenfor brettet, vil du da få mulighet starte den nye slaget fra en hvilken som helst av de 4 utslagslinjene eller på streken til de 4 tilhørende sirklene.

Regnbueslag:
Dersom man på sitt slag får ned en av hver av fargene (rød, grønn og gul) vil man først ta opp motstanderens brikke og legge den i den lille sirkelen nærmest hjørnet der ringen gikk ned. Sin egen ringfarge blir liggende, og den røde køringen kan nå legges hvor som helst på spillbrettet før spilleren får et nytt slag. OBS! Det kan kun være en ring av hver farge.

Skjev regnbue:
Med overvekt i din egen farge eller motstanderens farge vil den røde køringen som har blitt senket resultere i at en ring i din egen farge skal hentes opp og går tilbake til spillet. Legg ringen i sirkelen midt på brettet. Motstanderens ringer blir liggendes. Turen går så over til motspilleren.

Avsluttning:
Når en spiller skyter ned sin andt siste ring på bordet blir spilleren bundet til å skyte ned den siste ringen i det motsatte hullet. Dersom man angrer på avsluttingshullet man har fått kan man frivillig skyte ned den røde køringen slik at man ved neste tur får mulighet til å gjøre et nytt valg. Dersom det et motspilleren som skyter ned den andt siste ringen får spilleren mulighet til å velge selv hvilket hull den ønsker å skyte ned den siste ringen. Dette må avklares med en gang.

Klimaks:
Når det nærmer seg slutten at det klimaks. Det betyr at du kun har en av dine egne ringer på bordet. Da skal denne brikken senkes i avsluttningshullet. Dersom brikken senkes i et annet hull taper man spillet.
Dersom motstanderen senker din siste ring i et av hullene taper motstanderen.

Standard:
Du = din siste brikke + riktig hull = Vinner
Du = din siste brikke + feil hull = Taper

Dobbel:
Du = din siste brikke + feil hull + MS siste brikke + feil hull = Taper
Du = din siste brikke + feil hull + MS siste brikke + riktig hull = Taper
Du = din siste brikke + riktig hull + MS siste brikke + riktig hull = Straffekonk
Du = din siste brikke + riktig hull + MS siste brikke + feil hull = Straffekonk

Regnbueavsluttning (samme hvilket hull):
Du = din siste brikke + MS siste brikke + røde køringen = Straffekonk

Tidlig reinbue:
Du = din siste brikke + riktig hull + MS ikke siste brikke + røde køringen = Vinner
Du = din siste brikke + feil hull + MS ikke siste brikke + røde køringen = Taper

Sein reinbue:
Du = ikke siste brikke + MS siste brikke + riktig hull + røde køringen = Vanlig reinbueslag
Du = ikke siste brikke + MS siste brikke + feil hull + røde køringen = Vanlig reinbueslag

Hvem vinner?
Begge lagene fortsetter å spille til et av lagene har fått ned alle ringene sine og vinner spillet. Siden det grønne laget begynte, skal det gule laget alltid gjøre det avsluttende spillet. Så dersom gul avslutter først vinner gul men dersom grønn avslutter først og gul ikke klarer å ta slå ned de resterende ringene vinner grønn. Dersom begge blir ferdige med likt antall omganger vil dette føre til en strffekonk.

Straffekonk:
Spilleren med grønne brikker starter. Man kan velge om man vil gjennomføre straffekonk alene eller sammen med en medspiller. Man trenger ikke å ta hver sitt slag. Tre ringer av egen farge plasseres ut på bordet. en på midten og en i hver av de små sirklene til motstanderen. Spilleren legger ut den røde køringen sin egen linje/sirkler og starter med å skyte ned de tre ringene på ferrest mulig slag. Slagene telles underveis intil alle de tre ringene er slått ned. For at motstanderen skal kunne vinne må den få ned sine egene tre ringer på færre slag. Dersom det blir likt igjen tar man en ny runde med straffekonk. Dersom den røde brikken går ned taper man. Men vist det er spilleren med de grønne ringene som slår ned den røde køringer må først spilleren med de gule ringene slå ned sine ringer for å erklere seg selv som vinner.


Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Kurong - Krang"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Trøttgutt
29.05.2020
Skriv svar
Er dette riktig?

Disse reglene går på tverss med de jeg har sett mange andre plasser.
Enkelte mener at du skal plukke den du skyter opp etter hvert slag og plassere den på nytt langs den ytterste linjen, hvlr du vill.
Norn kjører med styrerettning.
Selv husker jeg lite fra da jeg spillte det som liten...

Andre forslag


Ran
Hvor lenge tør du å trekke fra bunken?
4

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".