Antall spillere: 5-10
Antall kort: Dere trenger én kortstokk. Sorter først kortene etter farge: , , og . Fra disse kortene skal dere sette opp det vi beskriver i punktene under. Legg merke til hva vi har kalt de ulike kortene i disse punktene, for vi vil fortsette å bruke disse betgnelsene videre.
1. Tellekort
Ta ut A, 2, 3, 4 og 5. Legg disse kortene ved siden av hverandre med forsida opp midt på bordet.
2. Rollekort
Dere skal lage én bunke med "rollekort". Hvilke kort som skal legges i denne bunken, avhenger av antall spillere:
Antall spillere | Rollekort |
---|---|
5 | 9, to stk. andre ruter tallkort og to kløver |
6 | 9, tre stk. andre ruter tallkort og to kløver |
7 | 9, tre stk. andre ruter tallkort, og tre kløver |
8 | 9, fire stk. andre ruter tallkort, og tre kløver |
9 | 9, fem stk. andre ruter tallkort, og tre kløver |
10 | 9, fem stk. andre ruter tallkort, og fire kløver |
Stokk bunken med rollekort, og del ut ett til hver spiller. Man kan se på sitt eget kort, men det er ikke lov å vise det til andre.
3. Aksjonskort
Ta fem spar og fem hjerter, og legg disse i en egen bunke
4. Gruppekort
Ta ruter-honnørene, dvs. 10, J, Q, K og A, og legg disse i en egen bunke.
Resten av kortene brukes ikke. Samle samme de andre kortene, og legg dem godt til sides. Helst tilbake inn i kortstokkeska eller på et annet bord, sånn at de ikke kan komme i veien for spillet.
Meningen med spillet:
I dette spillet er dere helter i en motstandsbevegelse i et okkupert land. Målet er å gjennomføre en rekke sabotasjeaksjoner mot okkupasjonsmakta for å få dem til å flykte fra landet. Men dessverre er motstandsbevegelsen infiltrert av noen spioner fra okkupasjonsmakta. Og hva som er verre: Heltene vet ikke hvem som egentlig er spioner!
Spillet er altså et lagspill for to lag: helter mot spioner. Alle som fikk utdelt en som rollekort er helt, og alle som fikk utdelt en er spion. Den som fikk utdelt 9 er også helt, men han er en slags dobbeltagent, og vet hvem som er spioner.
Dere skal utføre opptil fem aksjoner, og heltene vinner hvis de klarer å utføre minst tre av dem med suksess. Spionene vinner dersom de klarer å sabotere minst tre aksjoner.
Før man starter:
Alle spionene skal vite hvem de andre spionene er. Dobbeltagenten får også vite hvem som er spioner, men verken spionene eller heltene får vite hvem som er dobbeltagent. De vanlige heltene får ikke vite noe som helst.
En av spillerne gir følgende instruksjoner som spillerne må følge:
- Alle lukker øynene
- Spionene åpner øynene og ser på hverandre
- Spionene lukker øynene, men viser tegn ved å holde tomlene opp
- Dobbeltagenten åpner øynene, og ser hvem som holder tomlene opp
- Spionene tar ned tomlene, og dobbeltagenten lukker øynene
- Alle åpner øynene
Annonse:
Man velger så en tilfeldig person som skal være leder, og lederen tar både bunken med gruppekort og aksjonskort.
Slik spiller man:
1. Lederen velger ei aksjonsgruppe
Lederens første oppdrag er å velge ei gruppe for den første aksjonen. For å vise hvem som er valgt, gir lederen en av de fem -honnørene til hver person i gruppa. Legg dette kortet på bordet foran personen, så alle kan se det. Lederen kan også velge å ta med seg selv i gruppa.
Hvor mange personer som skal velges ut til gruppa, varier både etter antall spillere, og etter hvilken runde man er på. Tabell 2 under viser hvor mange som skal være med.
Antall spillere | Aksjon 1 | Aksjon 2 | Aksjon 3 | Aksjon 4 | Aksjon 5 |
---|---|---|---|---|---|
5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 |
6 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 |
7 | 2 | 3 | 3 | 4* | 4 |
8-10 | 3 | 4 | 4 | 5* | 5 |
2. Avstemming
Det gjennomføres nå et valg, der alle må stemme på om de godtar lederens gruppevalg. Lederen teller til 3, og på 3 må alle vise stemmetegn: Tommel opp for JA, eller tommel ned for NEI. Valget godkjennes hvis det er flertall for. Er det like mange stemmer for JA og NEI så teller det som NEI.
Dersom det bli nedstemt snur dere ett av tellekortene, sånn at det ligger med forsida ned. Lederen mister tittelen, og må gi fra seg gruppekortene og aksjonskortene til spilleren til venstre. Gå tilbake til punkt 1. over, og spill med den nye lederen.
Om det skulle skje at alle tellekortene blir snudd, vinner spionene med en gang, og spillet er umiddelbart ferdig!
3. Gjennomføre aksjonen
Når det er flertall for et lag, så skal lederen ta bunken med aksjonskort og gi en og en til alle som ble valgt ut til gruppa. I hemmelighet velger så gruppemedlemmene om de skal spille sin eller . Spiller man betyr det at man bidrar til at aksjonen skal lykkes, og spilles man en så prøver man å sabotere aksjonen. Heltene må alltid spille , men spionene kan velge hva de vil spille. De vil gjerne spille , men ofte velger de heller å spille for å ikke avsløre seg som spion.
Etter at alle gruppemedlemmene har valgt hvert sitt kort, legges alle disse kortene i en bunke, og stokkes godt. De kortene som ikke ble valgt bør også legges i en bunke, og stokkes. Det er veldig viktig at ingen får se hvem som spilte hvilket kort. Lederen får bunken med spilte kort, og viser dem til alle spillerne. Aksjonen lykkes dersom samtlige spilte kort er . Er det en eller flere , så feilet man. Unntak: I aksjon 4 med 7 eller flere spillere, kreves det to for at den skal feile. Man kan altså ha én , og likevel ble aksjonen vellykket. Disse aksjonene er markert med * i tabell 2 over.
Noter så ned på et ark nummeret på aksjonen, og om den ble vellykket eller ikke.
Spilleren til venstre for forrige leder blir så ny leder, og man gjentar å spille fra punkt 1. over. Dersom noen av tellekortene var snudd opp ned, så snus de nå tilbake igjen med forsida opp.
Slutt: Spillet er ferdig enten:
- etter fem aksjoner
- etter tre aksjoner med suksess
- etter tre aksjoner med feil
- eller dersom alle tellekortene blir snudd
Spionene vinner dersom det er tre aksjoner med feil. Hvis det er tre aksjoner med suksess, så kan heltene vinne. Men da kan først spionene prøve å peke ut dobbeltagenten. Alle spionene kan vise rollekortet sitt nå, men heltene må vente litt. Spionene skal diskutere med hverandre hvem de tror er dobbeltagent. De må ble enige om hvem de tror det er, og peke på denne personen. Heltene snur så rollekortene sine. Dersom spionene klarte å peke ut riktig dobbeltagent, så vinner spionene spillet. Om de tok feil, vinner heltene.
Forhandlinger: For heltene dreier spillet seg i stor grad om å finne ut hvem som er spion, sånn at de kan unngå å velge dem med på aksjonsgruppa. Dobbeltagenten må prøve å hinte til de andre heltene om hvem som er spion, men uten å være så direkte at han blir avslørt. For spionene dreier det seg om å late som de er helter.
Med mindre reglene over sier noe annet, så er det lov til å snakke og lyge om alt.
Dersom en ønsker et enklere spill, går det an å spille uten dobbeltagenten.