Spilleregler for Secret Hitler - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
27 stemmer

Secret Hitler

Vi befinner oss i 30-tallets Tyskland, og det er kamp mellom liberale og nazister om makta. De liberale har flertall, men kan nazistene likevel klare å få vedtatt nazistiske lover? Eller til og med få valgt deres hemmelige leder Hitler som kanseller? Det er ikke sikkert det er nok for de liberale å ha flertall, når de verken vet hvem som er nazist eller hvem som er Hitler.
Vanskelig spill

Lagt inn av
Skriv ut



Secret Hitler er et spill som er skapt av Mike Boxleiter, Tommy Maranges, Max Temkin og Mac Schubert. Det er ment å skulle spilles med egne spesialkort, og hvis du er interessert kan du enten kjøpe eller laste ned kortene fra http://www.secrethitler.com. Her viser vi hvordan spillet kan spilles med en vanlig kortstokk istedenfor.

Antall spillere

5-10

Antall kort

Dere trenger én kortstokk. Sorter først kortene etter farge: , , og . Fra disse kortene skal dere sette opp følgende:

1. Tellekort

Ta ut A, 2 og 3. Legg disse kortene ved siden av hverandre med forsida opp midt på bordet.

2. Rollekort

Dere skal lage én bunke med "rollekort". Hvilke kort som skal legges i denne bunken, avhenger av antall spillere:
Antall spillereRollekort
5Tre stk. ruter tallkort, kløver K og én annen kløver
6Fire stk. ruter tallkort, kløver K og én annen kløver
7Fire stk. ruter tallkort, kløver K og to andre kløver
8Fem stk. ruter tallkort, kløver K og to andre kløver
9Fem stk. ruter tallkort, kløver K og tre andre kløver
10Seks stk. ruter tallkort, kløver K og tre andre kløver

Stokk bunken med rollekort, og del ut ett til hver spiller. Man kan se på sitt eget kort, men det er ikke lov å vise det til andre.

3. Lovkort

Ta elleve og seks . Stokk disse kortene, og legg dem i en bunke med forsida ned midt på bordet. Kortene i denne bunken kalles for "lovkort". En joker (eller annet kort dersom dere ikke har joker) legges ved siden av bunken med forsida opp. Jokeren ligger der for å vise hvor kastehaugen skal ligge. Alle spilte kort kastes med forsida ned, så man trenger jokeren som markør for å vise hva som er trekkebunken og hva som er kastehaugen.

kortene er liberale lover, mens kortene er nazistiske lover.

4. Regjeringskort

Ta K og Q, og gi dem til en tilfeldig valgt spiller.

Resten av kortene brukes ikke. Samle samme de andre kortene, og legg dem godt til sides. Helst tilbake inn i kortstokkeska eller på et annet bord, sånn at de ikke kan komme i veien for spillet.


Startoppsett




Meningen med spillet

I dette spillet er dere politikere i 30-tallets Tyskland. Det er et lagspill for to lag: liberale mot nazister. Alle som fikk utdelt en som rollekort er liberal, og alle som fikk utdelt en er nazist. Den som fikk utdelt K er Hitler.

Underveis i spillet skal dere vedta forskjellige lover, og det er to typer lover: liberale lover og nazistiske lover .

Det liberale laget kan vinne enten ved å:
  • Vedta fem liberale lover, eller
  • Ved å skyte hitler

Det nazistiske laget kan vinne enten ved å:
  • Vedta seks nazistiske lover, eller
  • Vedta minst tre nazistiske lover, og få Hitler valgt til kanseller

Før man starter


Ved fem eller seks spillere

Begge nazistene skal vite hvem den andre nazisten er, men de liberale får ikke vite noe. En av spillerne gir følgende instruksjoner som spillerne må følge:

  • Alle lukker øynene
  • Vanlig nazist og Hitler åpner øynene og ser på hverandre
  • Alle lukker øynene
  • Alle åpner øynene


Ved sju eller flere spillere

De vanlige nazistene skal vite hvem de andre nazistene er, og hvem som er Hitler. Hitler og de liberale får ikke vite noe. En av spillerne gir følgende instruksjoner som spillerne må følge:

  • Alle lukker øynene
  • Nazister UNNTATT Hitler åpner øynene og ser på hverandre
  • Hitler holder øynene lukket, men viser tegn ved å holde tomlene opp
  • Hitler tar ned tomlene
  • Alle lukker øynene
  • Alle åpner øynene

Slik spiller man


1. Presidenten nominerer en kanseller
Den som fikk utdelt Q og K er president, og presidentens første oppdrag er å velge en kanseller. Vedkommende beholder K-kortet så alle kan se hvem som er president, men må gi Q-kortet til den han eller hun ønsker som kanseller.

I første runde kan presidenten nominere hvem som helst andre enn seg selv om kanseller. I seinere runder er det ikke lov å nominere en person til kanseller, dersom vedkommende var enten president eller kanseller da siste lov ble vedtatt.

Annonse:




2. Avstemming
Det gjennomføres nå et valg, der alle må stemme på om de godtar presidenten og vedkommendes valg av kanseller. Presidenten teller til 3, og på 3 må alle vise stemmetegn: Tommel opp for JA, eller tommel ned for NEI. Valget godkjennes hvis det er flertall for. Er det like mange stemmer for JA og NEI så teller det som NEI.

Dersom det bli nedstemt snur dere ett av tellekortene, sånn at det ligger med forsida ned. Presidenten mister tittelen, og må gi fra seg K til spilleren til venstre. Gå tilbake til punkt 1. over, og spill med den nye presidenten.

Hver gang det blir flertall for JA etter at minst tre nazilover er vedtatt, skal presidenten spørre kanselleren om vedkommende er Hitler. Kanselleren må svare JA eller NEI, og det er ikke lov å lyge. Dersom vedkommende var Hitler vinner nazistene.

3. Lov-valg
Om det blir flertall for JA, så skal presidenten trekke de tre øverste kortene fra lovkort-bunken. Så skal han eller hun kaste vekk det ene av kortene, og legge det med forsida ned i kastehaugen symbolisert med joker. Legg kortet halvveis oppå jokeren, så den fortsatt er synlig. De to andre kortene gis til kanselleren. Kanselleren kaster ett av de to gjenværende kortene med forsida ned i den samme kastebunken, og viser det siste kortet til alle spillerne. Dette kortet er nå en vedtatt lov, og det legges med forsida opp på midten av bordet. Verken presidenten eller kanselleren har lov til å snakke mens dette gjøres.

Dersom bunken med lovkort blir tom, stokkes kastehaugen (unntatt jokeren) for å danne en ny bunke.

Om det skulle skje at valget av president og kanseller blir nedstemt tre ganger (alle tellekortene blir snudd), så blir det kaos i landet. Dere trekker det øverste kortet i lovbunken og legger det ut på bordet med en gang. Det er nå en vedtatt lov.

4. Lov-effekter
Noen nazistiske lover er kraftige, og har en effekt som skjer umiddelbart. Hvilken effekt dette er avhenger av antall spillere og hvor mange nazistiske lover som er vedtatt. Effekten på linje nr. 1 blir f.eks. aktivert første gang en nazilov blir vedtatt, effekten på linje 2 skjer andre gang en nazilov vedtas, osv. Merk at effekten kun skjer én gang.

Dersom loven er vedtatt ved tilfeldig trekking av kort fordi presidenten og kanselleren er stemt ned tre ganger, så er det ingen aktiv president. Se i så fall bort fra de effektene som gjelder presidenten.


Lov nummerEffekt
1Ingen effekt
2Ingen effekt
3Presidenten får se på de tre øverste lovkortene
4Presidenten må skyte en spiller
5Presidenten må skyte en spiller. Veto er aktivert
6Nazistene vinner
Effekt av nazi-lover ved 5 eller 6 spillere

Lov nummerEffekt
1Ingen effekt
2Presidenten etterforsker
3Presidenten velger neste presidentkandidat
4Presidenten må skyte en spiller
5Presidenten må skyte en spiller. Veto er aktivert
6Nazistene vinner
Effekt av nazi-lover ved 7 eller 8 spillere


Lov nummerEffekt
1Presidenten etterforsker
2Presidenten etterforsker
3Presidenten velger neste presidentkandidat
4Presidenten må skyte en spiller
5Presidenten må skyte en spiller. Veto er aktivert
6Nazistene vinner
Effekt av nazi-lover ved 9 eller 10 spillere

Presidenten får se på de tre øverste lovkortene
Dersom denne effekten skjer, skal presidenten trekke de tre øverste kortene, se på dem, og legge dem tilbake igjen. Ingen andre får lov til å se på kortene. Dersom det ikke er nok kort igjen i bunken, stokkes kastehaugen for å danne en ny bunke.

Presidenten etterforsker
Når denne effekten inntreffer, får den gjeldende presidenten lov til å velge én annen spiller. Denne spilleren får ett svart og ett rødt kort. Dersom spilleren er liberal skal han vise det røde kortet til presidenten, og hvis han er nazist skal han vise det svarte kortet. Det er ikke lov å lyge ved å vise feil kort. Kun presidenten skal se kortet, og etterpå blandes de to kortene godt, så ingen andre kan se hvilket som ble valgt.

Presidenten velger neste presidentkandidat
Vanligvis er det spilleren til venstre som blir neste presidentkandidat. Men når denne effekten inntreffer, får istedenfor den gjeldende presidenten velge den nye kandidaten, dvs. gi K-kortet til vedkommende. Etter at denne kandidaten har vært president eller ble nedstemt, så går K tilbake til den forrige presidenten, og skal deretter gis mot venstre som vanlig.

Presidenten må skyte en spiller
Presidenten velger en hvilken som helst spiller. Denne personen blir drept, og er ute av spillet. Presidenten spør om vedkommende er Hitler, og personen må svare enten JA eller NEI. Rollekortet skal ikke vises. Det er ikke lov å lyge. Dersom vedkommende var Hitler er spillet over, og de liberale vant.

Dersom det ikke var Hitler som ble drept, så fortsetter spillet. Den drepte har ikke lenger lov til å snakke eller påvirke spillet på noen annen måte.

Veto er aktivert
Veto er en permanent effekt som blir gjeldende resten av spillet når den er aktivert. Den fungere sånn at etter at kanseller har fått de to lovkortene fra presidenten, så kan han foreslå veto. Hvis presidenten er enig, kastes alle kortene, og det trekkes nye kort. Presidenten har ikke lov til å snakke når han ser på kortene, og kan ikke foreslå veto selv!

5. Neste runde
Alle tellekortene snus, sånn at de ligger med forsida opp igjen. Presidenten gir K til spilleren til venstre, som blir ny president.

Slutt

Spillet stopper når det enten er:
  • Vedtatt fem liberale lover
  • Vedtatt seks nazilover
  • Det er vedtatt minst tre nazilover, og Hitler er stemt inn som kanseller
  • Eller Hitler er skutt

Forhandlinger

For de liberale dreier spillet seg i stor grad om å finne ut hvem som er nazister, sånn at de kan unngå å velge dem som president eller kanseller. For nazistene dreier det seg om å late som de er liberale.

Med mindre reglene over sier noe annet, så er det lov til å snakke og lyge om alt.

Andre spill

Secret Hitler er nesten det samme spillet som Resistance, men Resistance er kanskje litt enklere. Om dere er mer enn ti personer, kan også Mafia være et alternativ.


Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Secret Hitler"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Andre forslag


Resistance
5-10 spillere
Hvem er de hemmelige spionene?
3.7

Mafia
8-33 spillere
Desperate landsbybeboere jakter på mafiamedlemmer.
4.5

Pit
3-13 spillere
Real time børshandel med kort.
4.3

Samarbeidskabalen
2-5 spillere
Underlig kabal for flere spillere.
4.6

Bønnebønder
3-7 spillere
Bytt bønnefrø med de andre spillerne og bli rik.
3.5

Games
4,6,8,10 spillere
Lagspill i sanntid med hemmelige tegn.
4.8

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".