Spillets gang §1
Kort 2: §2
Kort 3:§3
Kort 4:§4
Svart 4er: §4 del1
Rød 4er: §4 del 2
Kort 5:§5
Kort 6:§6
Kort 7:§7
Kort 8: §8
Rød 8: §8 del 1
Svart 8:§8 del 2
Kort 9: §9
Kort 10: §10
Kort 11/knekt:§11
Kort 12/dame:§12
Kort 13/konge:§13
Kort 14/ess:§14 6
Joker: §15 6
Generelle regler
Barneregler: §16
Rekkevidde:§17
Flippe kortet: §18
Kaste ut bunken: §19
Nåde: §20 del 1
Dumme spørsmål: §21
Komme inn: §22
Ikke din tur: §23
Skjule kort: §24
Tidsstraff: §25
Være snill: §26
Stuck med ei dame?: §27
Introduksjon
Når man spiller kort rundt omkring så er det gjerne ett spill folk flest kan, nemlig Idiot. Alle kan det og spiller det hele tiden, det er bare flaks, og av den grunn herved kåret til verdens kjedeligste kortspill. Men en dag så ble det laget noe utradisjonelt, gjennomtenkt, smart, genialt kortspill, nemlig Extreme Idiot. Dette er en utvidelse av det kjedelige kortspillet Idiot, og i denne versjonen, så har alle kortene en spesiell effekt.
Regler
Kort som det står du kan legge på kort som er i ( ) vil si at i noen tilfeller kan du legge det på, du vil forstå når du har lest alt…. Eller forresten, det er ikke sikkert at du noen gang kommer til å forstå spille som visse andre folk, skal ikke nevne navn… Isak.
Spillets gang §1
Du starter med å dele ut som til vanlig idiot, og veit du ikke det, så er du ikke verdig til å spille Extreme Idiot. Som vanlig skal du alltid trekke opp til du har tre kort på hånden, helt til trekkebunken er tom. Den første spilleren som er kvitt kortene på bordet og på hånden har vunnet.
Kort 2: §2 2er kan du legge på 4,(5),6,7,8,9(11),12, ess og (joker). Når du får lagt ut 2, så må du legge på et til kort på din toer.
Kort 3:§3 3er kan du ikke legge på så masse, fordi du må jo selvfølgelig legge på et kort som er høyere enn det som ligger på bordet, men ikke masse kan legges på tre heller. Når du legger en 3er så må den personen etter deg legge et kort i 3 gangen, som vil si 3,6,9,12, men også joker og 5 som du vil forstå hvorfor senere.
Kort 4:§4 For å gjøre det ekstra gøy, så har svart og rød 4er forskjellige funksjoner.
Svart 4er: §4 del1 Når du får lagt på svart 4er så skal du ta et kort fra hånda di, og legger ned med siden ned til en annen motspiller blant de tre som ligger der fra før av. Har denne spilleren allerede fått et kort med siden ned, så, må du fylle opp sånn at du legger siden opp til denne spilleren. En spiller kan maks ha fire rekker nede på bordet.
Rød 4er: §4 del 2 Med en rød 4er så har du mulighet til å bli kvitt dine kort som er vendt opp på bordet. Så når du legger ut en ruter 4 og du i tillegg har ruter nede på bordet, så kan du kaste den ut med 4eren i tillegg. Legger du ut en hjerter 4 og du har hjerter nede på bordet så kan du legge den ut. Legger du ut hjerter 4 men ikke har hjerter nede på bordet så får du ikke gjort noe, også samme motsatt med ruter. Legger du ut en ruter 4 og du har to rutere på bordet, så får du kun lagt ut en av dem, og du kortet du legger ut får sin funksjon.
Så hvis du allerede har blitt kvitt et kort nede på bordet, og noen skal til å legge til et kort nede til deg, ved hjelp av at de la ut svart fire, så må de da fylle opp den ledige plassen, og ikke et nytt kort som er vendt ned mot bordet.
4 firere slår ikke ut bunken, men alle 4erne slutter å fungere med sin funksjon når trekkebunken er tom, og fra da av kan 4 firere slå ut bunken. Dette er for at de ikke hele tiden kan legge ned svart fire også holder man på evig lenge.
Kort 5:§5 5er er det beste kortet i spillet. Det er det eneste kortet du kan legge på absolutt alt. 5er sin funksjon er at den er usynlig/gjennomsiktig/ som et vindu, eller hva enn du vil kalle det. Så legger du på 5 på en 3er for eksempel, så må den etter det fortsatt legge et kort i 3 gangen. 5eren er der, men «ingen ser den», som vil si at den bryter slik at bunken går ikke ut på fire like med en 5er imellom.
Kort 6:§6 Det kan aldri ligge tre 6ere etter hverandre i bunken, og her bryter ikke 5er kortet rekken, på grunn av at det er helt nulltoleranse på 3 seksere etter hverandre. Dette kortet legger du ikke så my merke til før du spiller med dobbel bunke, og du sitter der på slutten av gamet, med tre seksere, og du får ikke lagt ut alle samtidig. Sørger du for å det blir lagt den tredje sekseren, så må du trekke opp hele bunken. 6 kan legges naturligvis på 2,3,4,(5), men kan også legges på dame, og dame kan ikke på 6. 6er mister aldri sin funksjon.
Kort 7:§7 Når du legger ut 7er, så må neste person legge ut et kort som er 7, under 7 eller joker. Så da hjelper det ikke alltid om neste person kun har høye kort.
Kort 8: §8 Igjen for å gjøre det ekstra gøy, så har svart og rød 8er forskjellige funksjoner.
Annonse:
Rød 8: §8 del 1 Når du legger ut rød8, så kan du selv bygg i stige, men kun slik: 8,9,11,12,13,ess. Du kan selvfølgelig legge flere like etter hverandre også. Men du må være kjapp, fordi neste person trenger ikke å vente til du er «ferdig». Når du har bygget med 8, så har ingen av kortene du legger ut en spesiell funksjon.
Svart 8:§8 del 2 Svart 8 gjør nesten det samme som rød 8er, bare at man bygger nedover. Dette vil si 8,7,6,5,4,3,2.
Kort 9: §9 Når du legger ut en 9er, så må neste person legge ut to kort som slår 9, legger du ut to 9ere så må neste person legge ut fire kort som slår 9 osv. Her hjelper det ikke å legge ut bare en 5er. 9er er genialt i sluttspillet, fordi hvis neste person kun har ett kort igjen for å vinne, og du legger ut en 9er, så er det umulig for personen å vinne den runden. Blir det for eksempel lagt ut tre 9ere før deg, og du legger ut en 9er, så går ikke bunken ut på grunn av 4 like, du skal legge ut dobbel så mange kort som det er 9ere, også er det kun det siste kortet man legger ut som får sin spesielle funksjon.
Kort 10: §10 Når du legger ut en 10er så går hele bunken ut. 10er kan du legge på 2,4,(5),6,8,9,(11),12, ess og (joker).
Kort 11/knekt:§11 Når du legger ut en knekt så må neste person legge ut et kort som er i den samme sorten som den øverste knekten, eller man kan legge ut en annen knekt. Kortet man legger ut behøver ikke å være høyere enn knekt for å legge det ut, bare samme sort. Kort 5, som er usynlig, behøver ikke å være i samme sort som knekten.
Men legger du da ut en 5er på en ruter knekt, så må den etter deg igjen legge på et kort som er i ruter fortsatt.
Kort 12/dame:§12 Når du trur at du egentlig kan legge på absolutt hva du vil, så kan du ikke legge dame. Altså ikke på blankt bord, ikke på en 2er, heller ikke hvis det er en 5er på blankt bord eller på en 2er så kan du ikke legge ut dette kortet. Dame kan heller ikke legges på 6 som nevnt i §6.
Kort 13/konge:§13 Det er kun konge, ess og 5 som kan legges ut på en konge. Men legger person1 ut en konge, og person2 legger ut en ess på person1 sin konge, så må person1 trekke opp hele bunken. Videre, hvis person1 legger ut konge, person2 legger ut 5, og person3 legger ut en ess, så må person1 fortsatt trekke opp hele bunken, siden det er hans konge. Legger person1 ut en konge, person2 ut en annen konge og så person3 ut en ess, så må person2 trekke opp hele bunken siden det var hans konge. Blir det 4 konger etter hverandre, så går ut bunken som vanlig.
Kort 14/ess:§14 Dette er det høyeste kortet i spillet, og kan legges på 2,4,(5),6,8,9,(11),12,13 og (joker). Ess har ikke noe mer funksjon utenom at det gjør at den som legger ut en konge må trekke opp bunken.
Joker: §15 Joker er jo joker, så den gjør derfor ikke alltid det samme. Joker gjør den funksjonen som er 2 under i verdi av det kortet man legger jokeren på. Eksempel: legger man ut joker på en dame/12, så tar den ut bunken, fordi jokeren blir da en 10er. Eller legger du ut en rød joker på en 6er, så blir det funksjonen til en rød 4er, og du kan legge ut fra bordet nede uavhengig om det er ruter eller hjerter. Joker kan legges på 2,3,4,(5),6,7,8,9,(11),12 og ess. Er det blitt lagt en 5er på en konge, så kan du da ikke legge ut jokeren. Og for å legge ut en joker på en knekt så må den være i samme farge som knekten. Legger du joker på blankt bord så blir det en konge, fordi to under null er konge, samme hvis du legger ut joker på en 2er. Legger du joker på en 3er så blir det en ess. Legger man på to jokere samtidig så blir det funksjonen til det kortet som er 4 under. 3 jokere samtidig er da 6 under. Har jokeren mistet sin funksjon, så har den fått verdien 0.
Generelle regler
Barneregler: §16 Det er ikke med barneregler, som vil si at man kan ikke bytte med kortene som ligger på bordet før man starter, det er heller ikke med sjanse, eller stige/trapp, med mindre det er en 8er først selvfølgelig.
Rekkevidde:§17 Rekkevidde vil si at det er lov å se på kortene til motstanderne hvis du har rekkevidde. Det er ikke lov å ta på eller bruke makt for å få sett kortene, men gløtter du rolig bort, så er dette helt lovlig. Da må heller spilleren bli bedre på å skjule kortene sine.
Flippe kortet: §18 I slutten av gamet, når du skal til å flippe kortet som ligger vendt ned, så er det viktig hvordan du gjør det på. Du skal ta på toppen av kortet som er vendt mot midten, og deretter flippe kortet direkte på bordet. Gjør du feil, så må du trekke opp hele bunken.
Kaste ut bunken: §19 Når man skal har lagt ut en 10er eller 4 like og skal kaste ut bunken, så må man legge de riktig vei. Riktig vei er med kortet ned mot bordet, sltså sånn at man ser baksiden av kortene.
Nåde: §20 del 1 Etter å ha spilt dette spillet mer enn tre ganger, så må du for hver feil, eller hver gang du glemmer deg og gjør noe som ikke er lov, så må du trekke opp hele bunken som straff. Hvis du har spilt dette fantastiske spillet tre ganger eller mindre så finnes litt mere nåde hos deg.
Unntak1: §20 del2 Uansett om du aldri har spilt det før, så må du få straff hvis du legger ut den tredje sekseren, eller en dame når det ikke er lov, for det er rett og slett en selvfølge som alle skal forstå uten å ha spilt det før, og det finnes ingen tilgivelse for en slik handling.
Unntak2: §20 del3 Hvis du på en eller annen måte får sett ett/flere av kortene dine på bordet når du egentlig ikke kunne se på de, så skal de kortene du har sett på erstattes med dobbelt så mange kort fra kastebunken. Alle straffekortene skal være vendt ned mot bordet, og blandes. Her kan maks fire rekker på bordet regelen brytes, og det finnes ikke nåde for en slik handling, for sånne ting gjør man rett og slett ikke.
Dumme spørsmål: §21 Stiller du et altfor dumt spørsmål, eller en all for dom påstand så må du trekke opp hele bunken.
Komme inn: §22 Skal du bli med mitt i gamet så har du full rett på det hvis trekkebunken ikke er tom. I tillegg så må du ta et ekstra kort vendt ned på bordet.
Ikke din tur: §23 Gjør du noe som angår spillet når det ikke er din tur, så må du trekke opp hele bunken, og det er den som det var egentlig sin tur som starter.
Skjule kort: §24 Hvis noen spør om hvor mange kort du har på hånden, eller hvem sin tur det er, så må man svare sant.
Tidsstraff: §25 Hvis et brudd på en regel har skjedd og ikke en gang du har tenkt over at det var feil, og neste person forsetter som om det var hans tur, så er det for sent å bli straffet. Med mindre det er brudd på en nulltoleranse regel, altså en regel det ikke finnes nåde for (se §6 og §20 de3).
Være snill: §26 Det ikke lov å være snill med en person kun for å være snill. I utgangspunktet er det heller ikke lov med teaming selvfølgelig, men det er jo naturligvis lov med et kort og tett samarbeid i enkelte situasjoner hvis dette kan forhindre en person i å vinne.
Stuck med ei dame?: §27 Er det sånn at alle som er igjen sitter kun igjen med ei dame, så skal alle disse damene legges bort sånn at spillet kan fortsette.