Spilleregler for Amerikaner - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
71 stemmer

Amerikaner

Amerikaner er spillet for skiftende lag. Man melder antall stikk, også gjelder det å ta riktig antall stikk sammen med en tilfeldig makker. Eller hvis man er veldig optimistisk, kan man melde "amerikaner", og ta alle stikkene selv.
10-20 minutt per omgang
Greit spill

Lagt inn av
Skriv ut



Antall spillere

3-5 (men best med 4)

Antall kort

Alle 52 kort skal deles ut. Hvis spillerne ikke får like mange kort, må dere ta vekk en eller flere toere. Jokere brukes ikke.

Kortenes verdi

Ess er høyest og to er lavest.

Meningen med spillet

Å få flest poeng. Man får poeng ved å melde og ta flest mulig stikk, enten alene eller sammen med en hjelper.

Slik spiller man


En omgang i Amerikaner er delt inn i to deler. Først er det en meldingsrunde, og deretter spiller man om stikk.

1. Meldingsrunde

I meldingsrunden byr man på hvor mange stikk man skal ta. Men det som er spesielt med Amerikaner, er at du ikke trenger å ta alle stikkene alene. Den som melder høyest vil nemlig få tildelt en tilfeldig hjelper.

Man melder i turrekkefølge rundt bordet, og på din tur i meldingsrunden har du tre valg:
  • Du kan si pass. Da er du ute av denne meldingsrunden, og kan ikke melde igjen
  • Du kan si et tall. Dette er det antall stikk du forplikter deg til å ta sammen med en tilfeldig hjelper.
  • Du kan si amerikaner. Dette er den høyeste meldinga, og betyr at du forplikter deg til å ta alle stikkene alene, uten noen medhjelper.

Om du ønsker å melde et tall, må du by høyere enn alle tidligere meldinger denne omgangen. Maksimalt tall-bud er det antall kort man har på hånda. Ved fire spillere har man f.eks. 13 kort hver, så da blir 13 den høyest mulige tall-meldinga. Å si pass er alltid lov.

Man fortsetter å melde rundt bordet så lenge folk vil by over hverandre. Det stopper enten når det bare er én igjen som ikke har sagt pass, eller noen har meldt amerikaner. Den som har den høyeste meldinga blir spillefører.

Det må også nevnes at det er svært sjelden at noen melder amerikaner. Å ta alle stikkene alene er vanskelig, så vanligvis vil man ha en hjelper.

2. Spill om stikk



Annonse:



Det spilles om stikk på vanlig måte.

Hvis den høyeste meldinga er "Amerikaner", spilles det uten trumf. Ingen er på lag, og spillefører begynner.

Men vanligvis er den høyeste meldinga et tall. Spillefører skal da starte med å spille ut et kort, og dette kortet bestemmer hva som blir trumf denne omgangen. Hvis du er spillefører og for eksempel starter med 8, så blir ruter trumf.

Etter at spillefører har lagt ned sitt første kort, skal vedkommende be om et kort i samme farge (trumf) fra en av de andre spillerne. Vanligvis legger spillefører et lavt kort i fargen, og ber de andre om esset. Men man må selvsagt be om et kort man ikke har selv. Den som har kortet spille det ut på sin tur, og blir spilleførers hjelper denne omgangen.

Spillefører og hjelperen samarbeider om å ta så mange stikk sammen som ble meldt, mens de andre spillerne hver for seg bare skal ta så mange stikk som mulig.

Slutt

Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort.

Poeng


Hvis høyeste melding er et tall

Dersom spillefører og medhjelperen til sammen får minst like mange stikk som meldt, får begge like mange poeng som meldinga. Hvis de for eksempel har meldt at de skal ta åtte stikk, men klarer å ta ti, får de allikevel bare åtte poeng. Hvis de ikke klarer å ta nok stikk, får de begge like mange minuspoeng som antall stikk de skulle ta. Hvis de trengte åtte stikk, men bare fikk sju, får de altså åtte minuspoeng.

De andre spillerne får ett poeng hver for hvert stikk. De samarbeider ikke, så hvis du klarer å ta to stikk og en annen spiller tar ett, så får du to poeng og han ett poeng.

Hvis høyeste melding er 'amerikaner'


Hvis man melder og klarer Amerikaner, får man hele 52 poeng. Om man ikke klarer det, blir det 52 minuspoeng istedenfor!

Valgfri regel: Byttekort

Dersom man ønsker et litt mer uforutsigbart spill, går det an å spille med såkalte byttekort. Når dere spiller med byttekort, skal dere alltid bruke hele kortstokken, selv om dere er 3 eller 5 spillere. I det dere deler ut kortene i starten, legger dere fire kort med forsida ned midt på bordet. Disse fire kortene er byttekortene.

Etter at meldingsrunden er ferdig, får den som ble spillefører ta de fire byttekortene opp på hånda. Vedkommende kan om ønskelig bytte et eller flere av disse med sine egne kort. Etter byttet legges fire kort ned igjen, og disse går ut av spillet. Spillefører skal fortsatt ha like mange kort som de andre spillerne.

De fire byttekortene som går ut av spillet teller ikke med som et stikk. Ved fire spillere har dere nå bare 12 kort, istedenfor 13 som når man spiller uten byttekort. 12 blir derfor høyest mulige tall-melding når man er fire spillere.





Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Amerikaner"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


KIMKJØLE
18.08.2019
Skriv svar
Amerikaner med stikk i bordet

Når man spiller med stikket i bordet, bør det være slik at man kan melde Amerikaner etter at stikket i bordet er tatt opp. Ellers er det i realiteten umulig å kunne melde amerikaner. Slik å forstå at man melder elleve, men etter å ha sett hva som er i bordet kan man likevel melde amerikaner. Det er så og si umulig å melde amerikaner med fire usikkre kort uten å ha griseflaks med stikket i bordet. Ingen vil melde amerikaner i praksis uten å ha sett stikket I bordet først.
KIMKJØLE
17.08.2019
Skriv svar
PS

Se hovedforklaring først, under de to re kommentarene på hvordan og spille uten å tømme tom for trumf.
KIMKJØLE
17.08.2019
Skriv svar
Re: Ikke spille tom for trumf først

Spar esset og Kongen ikke esset og åtteren selvfølgelig. Litt dumt at man ikke kan redigere forklaringen sin. Men dumt av meg også og ikke lese over før jeg legger ut. Dette skal ikke gjenta seg i fremtiden. Er vandt til å skrive på Facebook hvorpå man kan redigere sine feil etter å ha publisert. Så jeg leser aldri gjennom før jeg har postet innlegget. Beklager altså, dumt av meg
KIMKJØLE
17.08.2019
Skriv svar
Re: Ikke spille tom for trumf først

Jeg gjorde en bommert med forklaringen her ved å angi ellve kort på hånden bare. Og spar åtte ville blitt ett usikkert stikk og burde således spilles sist men burde stå. Jeg beklager, men forklaringen ble såpass lang og innviklet at jeg dummet meg litt ut her. Si at man satt med spar knekten også så har du en komplett hånd, da vil du få spilt spar åtte og ti på når esset og åtteren er gått og du sitter igjen med knekt og dame. Som spilles når du er ferdig med å tømme motstandere for trumf. Dette ble litt dumt men så lenge du legger til dette med at du har spar knekten også vil forklaringen fortsatt bli riktig og du vil like fullt ut få dine ellve still. De to som vil bli tapt vil fortsatt kun være på spar esset og kongen
KIMKJØLE
17.08.2019
Skriv svar
Ikke spille tom for trumf først

Dette er en svært lang forklaring men det er viktig å forklare fullt ut for å forstå denne måten å spille på????

For å begynne i riktig ende, jeg spiller alltid med stikket i bordet og hvor vidt det skal telle som ett poeng eller ikke er egentlig helt uvesentlig i og med at man bare justerer melding deretter. Det eneste er at man vil få ett poeng mer, men det vil jo alle de øvrige spillerene også så det er egentlig ett fett. Men jeg pleier å spille slik at stikket i bordet telles som ett poeng for å vinne meldingen og slik at det blir korrekt mengde med stikk som både telles å går (hypotetisk runde) Si at jeg har meldt elleve, med hjerter som trumf. Dette er hånden min etter byttet med stikket i bordet,hjerter- konge dame ti syv og fire og to, spar-dame ti og åtte, kløver- ess og konge. Andre stikk- er selvsagt satt hjerter to ut og ber om ess. Stikk 3- makker har ikke mange gode kort så personen hiver på ett 'fiskekort' feks kløver åtte de andre som spiller smart vil da prøve å hive så høyt som mulig for å tvinge frem esset umiddelbart hvilket jeg sitter med så en av dine motstandere legger på knekte hvorpå jeg legger på esset til slutt for å ikke vise at jeg også har kongen som uansett vil stå hvis man spiller korrekt.Stikk 4, jeg legger jeg på spar ti og satser på at esset vil komme hvilket det stort sett gjør når jeg også sitter med damen og stikk 4 går til motstander. Stikk-5, motstander legger på spar konge også jeg legger da på åtteren og resten spiller sine lave stikk 5 tapes også. Stikk 6- nå spilles det typisk ut i verste fall ruter ess alle spiller ruter i og med at jeg ikke har noen ruter har nesten garantert alle andre det og jeg således trumfer med hjerter fire. Stikk 7- nå begynner jeg å spille bordet tomt for trumf på vanlig vis så stikk 8 stikk 9 og tømmer de aller fleste for høyere trumf en din egen og knekte vil sannsynligvis alltid komme i ett av disse stikkene.Stikk 10 jeg spiller hjerter ti for å tømme se at alle er tomme for trumf.Stikk 11- når alle da eventuelt er tomme for trumf spiller jeg spar damen og stikket går til meg. Stikk-12 spiller jeg kløver kongen og stikket går til meg. Siste stikk nr 13- spilles siste trumf og således har man en perfekt ellver melding. Dette er risiko spill, her satte jeg frem ett eksempel hvor risikoen var høy før byttet med stikket i bordet for bare å fremvise ett eksempel på hvordan man ikke spiller tom for trumf først. Men man bør alltid vurdere kortene nøye først og høre hva andre melder før deg, i dette tilfellet ville det vært slik, hvis jeg meldte elleve at jeg var sist til å melde og de andre meldte pass på en nier melding. Da kan man være rimelig sikker på at det er noen gode kort i bordet, hvis jeg feks fikk spar dame ruter ni hjerter konge og syv. Jeg har to lave rutere og en ekstra fille kløver typisk fire, legger tilbake ruter ni og bytter fille kløveren med spar dame,og hjerter konge og syv med byttes ut med de to ruterene feks ti og seks. Så vil veldig ofte makkeren din sitte med minst ett stikk på hånden uansett. Men her måtte du kjøre hele løpet selv, det er ett par ting som alltid kan gå galt med risiko melding som feks at din makker kun satt med hjerter esset og en av de andre satt med knekte og flere lave. Men dette er nesten aldri slik, dessuten tok jeg med i betrakning her i denne hypotetiske runden at makker ikke hadde noen stikk untatt det satte andre stikket. Og her kommer grunnen til at man bør spille slik, de som spiller Tom for trumf vil alltid melde sikkert og vil således nesten utelukkende alltid måtte melde lavere en deg med mindre har fått elendige kort på hånden. Jeg pleier alltid å hale i land ni stikk uansett hva slags kort jeg får utdelt ved å spille slik. Jeg har spilt maaange runder med amerikaner og vinner nesten alltid til tross for at de andre også spiller som meg. Når du spiller på min måte og alle andre spiller med sikkere meldinger er det rett og slett det jeg pleier og kalle plankekjøring. Med ett lite men, din makker som også spiller sikkert vil alltid da begynne å spille ut sin høyeste trumf for å vise hvor gode de er der. Dette bør bare gjøres av makker hvis personen har endel trumf også. Ellers bør de prøve å spille seg tom for de kortene de har minst av for således og kunne bruke de få trumfene de har på å trumfe feks spar når har spilt ut de feks to lave de har av denne sorten. Men det kommer også selvfølgelig ann på hvor høyt det er meldt om dette da tillates uten å ryke. Så det er i din interesse å lede spillet så mye av runden som mulig, hvorpå makker blir nødt til å følge ditt spill. Det er fort gjort at de roter det til for deg, men derfor viktig å være spillfører så mye som mulig og de bør skjønne spillet ditt etterhvert hvis de har spilt endel før. Ess av alle andre slag enn trumf selvsagt bør alltid spilles ut av makker først også kongen hvis makker har denne også. Men hvis makker har fem av denne sorten la oss si kløver, og til og med damen bør makker holde igjen på damen da denne muligens vil bli trumfet av motstandere. Med så gode kort på makkers hånd bør personen selvfølgelig melde høyt selv men kan med denne spillemåten fort bli overmeldt og er heldig for begge at de kommer på lag i så tilfelle. Og da vil sannsynligvis også den som har meldingen også få tømt seg for for to eventuelt svært viktige dårlige kort ved spill av ess og konge umiddelbart. Dette er forklart så godt jeg kunne og trengs noen runder for å øve inn, men når taktikken sitter har du alltid en klar fordel over folk som skal tømme tom for trumf først. En siste ting som erfarne amerikaner spillere bør legge til som regel, alltid halv poengsum til makker. Det skal lønne seg å få meldingen slik at det ikke skal være mulig å passe seg til seier på noe som helst vis ved å melde 'strategisk' pass med delvis høye kort på hånden. Men da slår også døren selvsagt begge veier og makker vil også få halv minus poengsum også. Det rundes alltid opp.
Håper dette var til nytte folkens og lykke til med spillet♠️♥️♦️♣️


Vis alle kommentarene

Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Regler for Boston kenny
10.09.2005
Gjest
02.12.2019
Spille Online RoyalBow
30.01.2012
christian
08.02.2012
Kortspill på nett Mads
29.05.2004
Tobias
26.08.2011
Regler i kortspillet Amerikaner Raymond
04.04.2004
MegSelv321
21.07.2011
Regler til kortspill AudJorunE
24.05.2009
Tobbibio
23.06.2011

Andre forslag


Kluns
2-8 spillere
Ta nøyaktig så mange stikk som meldt.
3.9

Fem hundre
3-5 spillere
Individuelt stikkspill med meldinger og trumf.
4.3

Sjukamp
3-5 spillere
Sju kortspill i ett.
5

Femkamp
3-5 spillere
Fem kortspill i ett.
4.4

Agurk
3-7 spillere
Den som tar siste stikk taper.
3.4

Knekt
3 spillere
Ta flest mulig stikk, men unngå knekter.
3.7

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".