Spilleregler for Amerikaner - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
56 stemmer

Amerikaner

Amerikaner er spillet for skiftende lag. Man melder antall stikk, også gjelder det å ta riktig antall stikk sammen med en tilfeldig makker. Eller hvis man er veldig optimistisk, kan man melde "amerikaner", og ta alle stikkene selv.
10-20 minutt per omgang
Greit spill

Lagt inn av
Skriv ut



Antall spillere

3-5 (men best med 4)

Antall kort

Alle 52 kort skal deles ut. Hvis spillerne ikke får like mange kort, må dere ta vekk en eller flere toere. Jokere brukes ikke.

Kortenes verdi

Ess er høyest og to er lavest.

Meningen med spillet

Å få flest poeng. Man får poeng ved å melde og ta flest mulig stikk, enten alene eller sammen med en hjelper.

Slik spiller man


En omgang i Amerikaner er delt inn i to deler. Først er det en meldingsrunde, og deretter spiller man om stikk.

1. Meldingsrunde

I meldingsrunden byr man på hvor mange stikk man skal ta. Men det som er spesielt med Amerikaner, er at du ikke trenger å ta alle stikkene alene. Den som melder høyest vil nemlig få tildelt en tilfeldig hjelper.

Man melder i turrekkefølge rundt bordet, og på din tur i meldingsrunden har du tre valg:
  • Du kan si pass. Da er du ute av denne meldingsrunden, og kan ikke melde igjen
  • Du kan si et tall. Dette er det antall stikk du forplikter deg til å ta sammen med en tilfeldig hjelper.
  • Du kan si amerikaner. Dette er den høyeste meldinga, og betyr at du forplikter deg til å ta alle stikkene alene, uten noen medhjelper.

Om du ønsker å melde et tall, må du by høyere enn alle tidligere meldinger denne omgangen. Maksimalt tall-bud er det antall kort man har på hånda. Ved fire spillere har man f.eks. 13 kort hver, så da blir 13 den høyest mulige tall-meldinga. Å si pass er alltid lov.

Man fortsetter å melde rundt bordet så lenge folk vil by over hverandre. Det stopper enten når det bare er én igjen som ikke har sagt pass, eller noen har meldt amerikaner. Den som har den høyeste meldinga blir spillefører.

Det må også nevnes at det er svært sjelden at noen melder amerikaner. Å ta alle stikkene alene er vanskelig, så vanligvis vil man ha en hjelper.

2. Spill om stikk



Annonse:



Det spilles om stikk på vanlig måte.

Hvis den høyeste meldinga er "Amerikaner", spilles det uten trumf. Ingen er på lag, og spillefører begynner.

Men vanligvis er den høyeste meldinga et tall. Spillefører skal da starte med å spille ut et kort, og dette kortet bestemmer hva som blir trumf denne omgangen. Hvis du er spillefører og for eksempel starter med 8, så blir ruter trumf.

Etter at spillefører har lagt ned sitt første kort, skal vedkommende be om et kort i samme farge (trumf) fra en av de andre spillerne. Vanligvis legger spillefører et lavt kort i fargen, og ber de andre om esset. Men man må selvsagt be om et kort man ikke har selv. Den som har kortet spille det ut på sin tur, og blir spilleførers hjelper denne omgangen.

Spillefører og hjelperen samarbeider om å ta så mange stikk sammen som ble meldt, mens de andre spillerne hver for seg bare skal ta så mange stikk som mulig.

Slutt

Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort.

Poeng


Hvis høyeste melding er et tall

Dersom spillefører og medhjelperen til sammen får minst like mange stikk som meldt, får begge like mange poeng som meldinga. Hvis de for eksempel har meldt at de skal ta åtte stikk, men klarer å ta ti, får de allikevel bare åtte poeng. Hvis de ikke klarer å ta nok stikk, får de begge like mange minuspoeng som antall stikk de skulle ta. Hvis de trengte åtte stikk, men bare fikk sju, får de altså åtte minuspoeng.

De andre spillerne får ett poeng hver for hvert stikk. De samarbeider ikke, så hvis du klarer å ta to stikk og en annen spiller tar ett, så får du to poeng og han ett poeng.

Hvis høyeste melding er 'amerikaner'


Hvis man melder og klarer Amerikaner, får man hele 52 poeng. Om man ikke klarer det, blir det 52 minuspoeng istedenfor!

Valgfri regel: Byttekort

Dersom man ønsker et litt mer uforutsigbart spill, går det an å spille med såkalte byttekort. Når dere spiller med byttekort, skal dere alltid bruke hele kortstokken, selv om dere er 3 eller 5 spillere. I det dere deler ut kortene i starten, legger dere fire kort med forsida ned midt på bordet. Disse fire kortene er byttekortene.

Etter at meldingsrunden er ferdig, får den som ble spillefører ta de fire byttekortene opp på hånda. Vedkommende kan om ønskelig bytte et eller flere av disse med sine egne kort. Etter byttet legges fire kort ned igjen, og disse går ut av spillet. Spillefører skal fortsatt ha like mange kort som de andre spillerne.

De fire byttekortene som går ut av spillet teller ikke med som et stikk. Ved fire spillere har dere nå bare 12 kort, istedenfor 13 som når man spiller uten byttekort. 12 blir derfor høyest mulige tall-melding når man er fire spillere.





Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Amerikaner"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Christian
29.03.2018
Skriv svar
Re: Amrikaner

Du har rett, jeg skal korrigere det. Takk for tilbakemelding
Jonathan
28.03.2018
Skriv svar
Re: Amrikaner

Og hvis man melder amerikaner og må ta alle selv, får man 52 poeng hvis personen klarer det og ikke bare 13. Veldig liten vits å melde amerikaner fremfor f. Eks 12 stikk hvor man får en makker.
Stein
08.07.2015
Skriv svar
Jokere

Det står at Amerkaner er for 3-5 spillere. Det kan godt spilles med 6 også. Noen praktiserer at en dersom det ikke er 4 spillere, så tar en med så mange jokere at kortstokken går opp med antallet spillere. Det vil si 2 jokere ved 3 eller 6 spillere, 3 ved 5 spillere. Jokeren er i såfall sikkert stikk ved utspill, mens den ikke kan ta stikk hvis den legges på et annet utpill.
Stein
08.07.2015
Skriv svar
Grand

Noen praktiserer at den som melder høyest og spiller ut kan bestemme ENTEN at den fargen han spiller ut er trumf ELLER at det skal spilles grand (uten trumf). Uansett skal han be om ett bestemt kort i fargen, og den som har dette kortet blir makker.
amit
28.12.2010
Skriv svar
Nettversjon

Jeg skal sette av tid og få lagd en nettversjon av dette, har du noe tips og rås så bare send epost til meg. Du kan holde det oppdatert ved å gå til www.fatcowgames.net


Vis alle kommentarene

Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Spille Online RoyalBow
30.01.2012
christian
08.02.2012
Kortspill på nett Mads
29.05.2004
Tobias
26.08.2011
Regler i kortspillet Amerikaner Raymond
04.04.2004
MegSelv321
21.07.2011
Regler til kortspill AudJorunE
24.05.2009
Tobbibio
23.06.2011
Budregler Amerikaner Carlo
02.04.2011
Carlo
02.04.2011

Andre forslag


Kluns
2-8 spillere
Ta nøyaktig så mange stikk som meldt.
4.4

Fem hundre
3-5 spillere
Individuelt stikkspill med meldinger og trumf.
4.3

Whist
4 spillere
Lagspill der man melder enten pass eller grand.
4.7

Opdøl Bridge
3-6 spillere
Det gjelder å ta eksakt så mange stikk som meldt.
4

Femkamp
3-5 spillere
Fem kortspill i ett.
4.5

Knekt
3 spillere
Ta flest mulig stikk, men unngå knekter.

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".