Antall spillere
3-5 (men best med 4)Antall kort
Alle 52 kort skal deles ut. Hvis spillerne ikke får like mange kort, må dere ta vekk en eller flere toere. Jokere brukes ikke.Kortenes verdi
Ess er høyest og to er lavest.Meningen med spillet
Å få flest poeng. Man får poeng ved å melde og ta flest mulig stikk, enten alene eller sammen med en hjelper.Slik spiller man
En omgang i Amerikaner er delt inn i to deler. Først er det en meldingsrunde, og deretter spiller man om stikk.
1. Meldingsrunde I meldingsrunden byr man på hvor mange stikk man skal ta. Men det som er spesielt med Amerikaner, er at du ikke trenger å ta alle stikkene alene. Den som melder høyest vil nemlig få tildelt en tilfeldig hjelper.
Man melder i turrekkefølge rundt bordet, og på din tur i meldingsrunden har du tre valg:
- Du kan si pass. Da er du ute av denne meldingsrunden, og kan ikke melde igjen
- Du kan si et tall. Dette er det antall stikk du forplikter deg til å ta sammen med en tilfeldig hjelper.
- Du kan si amerikaner. Dette er den høyeste meldinga, og betyr at du forplikter deg til å ta alle stikkene alene, uten noen medhjelper.
Om du ønsker å melde et tall, må du by høyere enn alle tidligere meldinger denne omgangen. Maksimalt tall-bud er det antall kort man har på hånda. Ved fire spillere har man f.eks. 13 kort hver, så da blir 13 den høyest mulige tall-meldinga. Å si pass er alltid lov.
Man fortsetter å melde rundt bordet så lenge folk vil by over hverandre. Det stopper enten når det bare er én igjen som ikke har sagt pass, eller noen har meldt amerikaner. Den som har den høyeste meldinga blir spillefører.
Det må også nevnes at det er svært sjelden at noen melder amerikaner. Å ta alle stikkene alene er vanskelig, så vanligvis vil man ha en hjelper.
2. Spill om stikk
Annonse:
Det spilles om stikk på vanlig måte.
Hvis den høyeste meldinga er "Amerikaner", spilles det uten trumf. Ingen er på lag, og spillefører begynner.
Men vanligvis er den høyeste meldinga et tall. Spillefører skal da starte med å spille ut et kort, og dette kortet bestemmer hva som blir trumf denne omgangen. Hvis du er spillefører og for eksempel starter med 8, så blir ruter trumf.
Etter at spillefører har lagt ned sitt første kort, skal vedkommende be om et kort i samme farge (trumf) fra en av de andre spillerne. Vanligvis legger spillefører et lavt kort i fargen, og ber de andre om esset. Men man må selvsagt be om et kort man ikke har selv. Den som har kortet må spille det ut på sin tur, og blir spilleførers hjelper denne omgangen.
Spillefører og hjelperen samarbeider om å ta så mange stikk sammen som ble meldt, mens de andre spillerne hver for seg bare skal ta så mange stikk som mulig.
Slutt
Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort.
Poeng
Hvis høyeste melding er et tall
Dersom spillefører og medhjelperen til sammen får minst like mange stikk som meldt, får begge like mange poeng som meldinga. Hvis de for eksempel har meldt at de skal ta åtte stikk, men klarer å ta ti, får de allikevel bare åtte poeng. Hvis de ikke klarer å ta nok stikk, får de begge like mange minuspoeng som antall stikk de skulle ta. Hvis de trengte åtte stikk, men bare fikk sju, får de altså åtte minuspoeng.
De andre spillerne får ett poeng hver for hvert stikk. De samarbeider ikke, så hvis du klarer å ta to stikk og en annen spiller tar ett, så får du to poeng og han ett poeng.
Hvis høyeste melding er 'amerikaner'
Hvis man melder og klarer Amerikaner, får man hele 52 poeng. Om man ikke klarer det, blir det 52 minuspoeng istedenfor!
Valgfri regel: Byttekort
Dersom man ønsker et litt mer uforutsigbart spill, går det an å spille med såkalte byttekort. Når dere spiller med byttekort, skal dere alltid bruke hele kortstokken, selv om dere er 3 eller 5 spillere. I det dere deler ut kortene i starten, legger dere fire kort med forsida ned midt på bordet. Disse fire kortene er byttekortene.
Etter at meldingsrunden er ferdig, får den som ble spillefører ta de fire byttekortene opp på hånda. Vedkommende kan om ønskelig bytte et eller flere av disse med sine egne kort. Etter byttet legges fire kort ned igjen, og disse går ut av spillet. Spillefører skal fortsatt ha like mange kort som de andre spillerne.
De fire byttekortene som går ut av spillet teller ikke med som et stikk. Ved fire spillere har dere nå bare 12 kort, istedenfor 13 som når man spiller uten byttekort. 12 blir derfor høyest mulige tall-melding når man er fire spillere.
Annonse: