Antall spillere
Fire. To og to er på lag (makkere).Antall kort
Hele kortstokken unntatt jokere. Alle kortene skal deles ut likt, dvs. at hver spiller skal ha 13 kort.Kortenes verdi
Ess er høyest og to er lavest.Meningen med spillet
Å sammen med makker ta enten flest eller færrest stikk, avhengig av hva som er meldt.Slik spiller man
En omgang Whist er delt inn i to deler. Først er det en meldingsrunde, og deretter spiller man om stikk.1. Meldingsrunden
Klassisk Whist er et grunnspill som mange andre spill bygger videre på. Meldingsrunden er derfor svært enkel, og det er bare to mulige meldinger: pass og grand. I et pass-spill er det om å gjøre å ta færrest mulig stikk, mens det i et grand-spill er meninga å ta flest.Hver spiller får maksimalt sjansen til å melde én gang i meldingsrunden, og man må melde enten pass eller grand. Dere melder i turrekkefølge rundt bordet, men med en gang noen melder grand er meldingsrunden ferdig, og det skal spilles grand. Det blir pass-spill dersom alle melder pass.
Men som vi skal se i poengreglene nedenfor, kan det være litt risikabelt å melde grand. For om man melder grand uten å klare det, vil det andre laget få ekstra mange poeng.
2. Spill om stikk
I et grand-spill begynner den som sitter til høyre for den som meldte grand, å spille ut. I et pass-spill er det personen til venstre for den som meldte sist som begynner.Man spiller om stikk på vanlig måte. Det er ingen trumf.
Slutt
Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort, dvs. etter at 13 stikk er spilt.Poeng
Poengberegninga er forskjellig i grand og pass.Grand
I grand-spill kalles de seks første stikkene et makker-par får for grunnstikk, mens de neste stikkene kalles for trekk. Når man regner poeng teller man kun trekkene.- Hvis det paret som meldte grand har flest stikk, gir hvert trekk ett poeng.
- Har motstanderne flest stikk, får de to poeng for hvert trekk.