Spilleregler for Whist - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
13 stemmer

Whist

Whist er en av de virkelig store klassikerne innen kortspill, og enhver kortspiller med resptekt for seg selv bør spille et par runder med dette. Spillet går ut på å ta stikk sammen med en makker, enten grand eller pass.
Under 10 minutt per omgang

Lagt inn av
Skriv ut



Antall spillere

Fire. To og to er på lag (makkere).

Antall kort

Hele kortstokken unntatt jokere. Alle kortene skal deles ut likt, dvs. at hver spiller skal ha 13 kort.

Kortenes verdi

Ess er høyest og to er lavest.

Meningen med spillet

Å sammen med makker ta enten flest eller færrest stikk, avhengig av hva som er meldt.

Slik spiller man

En omgang Whist er delt inn i to deler. Først er det en meldingsrunde, og deretter spiller man om stikk.

1. Meldingsrunden

Klassisk Whist er et grunnspill som mange andre spill bygger videre på. Meldingsrunden er derfor svært enkel, og det er bare to mulige meldinger: pass og grand. I et pass-spill er det om å gjøre å ta færrest mulig stikk, mens det i et grand-spill er meninga å ta flest.

Hver spiller får maksimalt sjansen til å melde én gang i meldingsrunden, og man må melde enten pass eller grand. Dere melder i turrekkefølge rundt bordet, men med en gang noen melder grand er meldingsrunden ferdig, og det skal spilles grand. Det blir pass-spill dersom alle melder pass.

Men som vi skal se i poengreglene nedenfor, kan det være litt risikabelt å melde grand. For om man melder grand uten å klare det, vil det andre laget få ekstra mange poeng.

2. Spill om stikk

I et grand-spill begynner den som sitter til høyre for den som meldte grand, å spille ut. I et pass-spill er det personen til venstre for den som meldte sist som begynner.

Man spiller om stikk på vanlig måte. Det er ingen trumf.

Slutt

Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort, dvs. etter at 13 stikk er spilt.

Poeng

Poengberegninga er forskjellig i grand og pass.

Grand

I grand-spill kalles de seks første stikkene et makker-par får for grunnstikk, mens de neste stikkene kalles for trekk. Når man regner poeng teller man kun trekkene.

  • Hvis det paret som meldte grand har flest stikk, gir hvert trekk ett poeng.
  • Har motstanderne flest stikk, får de to poeng for hvert trekk.
Hvis noen for eksempel har meldt grand og tar 8 stikk, vil de få to poeng. (8 stikk - 6 grunnstikk = 2 trekk)

Pass

I pass-spill gir hvert stikk mindre enn seks, ett poeng.




Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Whist"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Janerik64
14.12.2013
Skriv svar
Re: Andre Regler

Variasjon; Hvis en spiller er sikker på ikke å ta stikk og det blir meldt grand, kan grand meldingen overstyres ved å melde halv sol. Hvis ikke dette over-bydes med grand sol fortsetter spillet på følgende måte; melder av halv sol bytter ett kort med sin partner. Spiller til venstre for melder begynner spillet. Partner til melder deltar ikke i spillet. Melder skal ikke ta noen stikk iløpet av runden. Melder legger alltid på sist. Hvis meldingen hel sol meldes, blir det ikke byttet kort. Partneren til melder starter spillet, men deltar kun på første runde. Melder skal ta de 7 første stikkene i runden for å vinne. Nb det kan ikke meldes grand sol uten at det har vært meldt halv sol. Det gis 15 poeng for å vinne runden i både halv sol og grand sol
Leif
25.12.2012
Skriv svar
Spill

Hei
Hvordan kommer man igang med å spille
Leif
Christel
25.04.2010
Skriv svar
Andre Regler

Jeg kender også til en anden regel , hvor man også kan melde sol ; hvis man har meget lave kort . Så skal man vist slet ingen stik tage og man spiller uden makker i denne runde . Har en meldt sol er det det der spilles . Jeg husker dog ikke det hele mere så godt , da det er meget længe siden jeg har spillet det . Men det ser ud til at denne regel som her er besreven er det nemmeste form for spilet . Jeg tror nok at der findes endnu flere forskellige .

Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Kinesisk Whist? Skritte
31.07.2010
Skritte
31.07.2010
Whist Møgster
07.12.2007
Møgster
07.12.2007
Whist Nita
10.04.2007
christian
14.04.2007
Whist LP
22.09.2006
LP
22.09.2006
Hull i Whist-regler Esset
31.03.2006
Christian
02.04.2006

Andre forslag


Bridge
4 spillere
Kommunikasjon med et avansert meldingssystem.
4.3

Spar Trumf
4 spillere
Lagspill der spar alltid er trumf.
5

Opdøl Bridge
3-6 spillere
Det gjelder å ta eksakt så mange stikk som meldt.
4

Fem hundre
3-5 spillere
Individuelt stikkspill med meldinger og trumf.
4.3

Kluns
2-8 spillere
Ta nøyaktig så mange stikk som meldt.
4.3

Amerikaner
3-5 spillere
Spillet for skiftende lag.
4.7

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".