Antall spillere
3-5Antall kort
Dere trenger en kortstokk med joker, men hvilke kort som skal brukes varierer etter antall spillere:Antall spillere | Kort som brukes |
---|---|
3 | Én joker, og alle kort fra 7 til A |
4 | Én joker, alle kort fra 5 til A, 4 og 4. |
5 | 52 kort og én joker |
Stokk kortene, og del ut ti kort til hver spiller. I tillegg skal tre kort legges med forsida opp midt på bordet.
Kortenes verdi
I de fargene som ikke er trumf, er ess høyest og to lavest.
I trumf er rekkefølgen: joker, knekt, knekt i tvillingfargen, ess, konge, dame, ti, ni, åtte osv. ned til to.
Med tvillingfarge menes den samme "fysiske" fargen. Hvis f.eks. er trumf, så er tvillingfargen.
Jokeren er trumf også i grand-spill: Den er alltid det høyeste kortet.
I tillegg har fargene ulik verdi: er mest verd, etterfulgt og , , og til slutt .
Meningen med spillet
Å melde hvor mange stikk man vil prøve å ta, og deretter ta minst så mange stikk.Slik spiller man
En omgang Fem hundre er delt inn i tre deler:1. Meldingsrunde
2. Kortbytte
3. Spill om stikk
1. Meldingsrunden
I turrekkefølge rundt bordet kan alle spillerne avgi ei eller flere meldinger. Ei melding består av to ting:- Hvor mange stikk du minst skal prøve å ta
- Hvilken farge du ønsker som trumf, eller grand om du ikke ønsker trumf-spill.
Et eksempel på ei melding kan være 7 spar, som betyr at du skal ta minst sju stikk med som trumf. Ellers f.eks. 9 grand, som betyr at du vil ta minst ni stikk uten trumf.
Den som begynner kan melde hva som helst. Neste spiller må enten melde høyere, eller si pass.
Annonse:
Ei melding er høyere enn forrige melding dersom den inneholder et større antall stikk. Eller hvis den har like mange stikk, så er den høyere dersom den inneholder en mer verdifull trumf-farge. Ei melding med grand er høyere enn ei melding med trumf på like mange stikk.
For å kunne melde noe annet enn pass, må du si at du skal ta minst seks stikk. Laveste mulige melding blir derfor seks kløver. Seks kløver kan slås av f.eks. seks ruter eller sju kløver. Høyeste mulige melding er ti grand.
Meldingsrunden er ferdig når ingen kan eller vil by over den høyeste meldinga, dvs. at alle unntatt én av spillerne har sagt pass. Hvis det for eksempel er fire spillere, er meldingsrunden ferdig når tre spillere etter hverandre har meldt pass.
Alle spillerne må allikevel få muligheten til å avgi ei melding. Hvis spillet starter med at alle de første spillerne melder pass, så får allikevel den siste spilleren lov til å melde. Dersom denne personen også melder pass, så skal kortene deles ut på nytt.
2. Kortbytte
Den som meldte høyest blir spillefører. Spillefører har muligheten til å ta opp de tre kortene som ligger på bordet, og bytte dem med noen av kortene han har på hånda. Vil han gjøre det, tar han alle tre kortene opp på hånda, og legger deretter ut tre valgfrie kort på bordet.3. Spill om stikk
Man spiller så om stikk på vanlig måte, bortsett fra ett unntak: I grand-spill kan jokeren alltid spilles, selv om du har flere kort i den spilte fargen. Jokeren er her høyest, og vil alltid vinne stikket.I trumf-spill derimot, er jokeren en del av trumf-fargen. Det samme er knekten i tvillingfargen. Disse kortene kan derfor bare spilles ut hvis andre spiller trumf, du ikke har den spilte fargen, eller det er du selv som spiller første kort i stikket. Husk også at i trumf-fargen er jokeren og knektene mest verd.
Slutt
Omgangen er ferdig når spillerne er tomme for kort. Hele spillet er ferdig når en av dere har fått minst 500 poeng.Poeng
Spillefører får poeng etter følgende tabell hvis vedkommende klarer å ta minst like mange stikk som meldt:
Antall stikk meldt | Kløver trumf | Ruter trumf | Hjerter trumf | Spar trumf | Grand |
---|---|---|---|---|---|
6 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 |
7 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 |
8 | 220 | 230 | 240 | 250 | 260 |
9 | 320 | 330 | 340 | 350 | 360 |
10 | 420 | 430 | 440 | 450 | 500 |
Hvis spillefører ikke klarer det, får vedkommende like mange minuspoeng.
De andre spillerne får 20 poeng for hvert stikk.