Antall kort: Ta vekk alle kortene fra og med 2 til og med 6. Jokere brukes ikke. Stokk kortene og del ut seks til hver spiller. Ett kort legges midt på bordet med forsida opp.
Meningen med spillet: Det gjelder å få poeng på å ha lange sekvenser, og på å vinne bestemte bonuskort i stikk. Siste stikk gir også ekstra poeng.
Kortenes verdi: Verdien på kortene er forskjellig i de ulike delene av spillet (se under). Når det gjelder sekvenser, så er verdien helt standard. Ess er altså høyest, etterfulgt av K, D osv. ned til laveste kort 7.
Under stikkspilling er verdiene litt uvanlige, og også avhengig av om fargen er trumf eller ikke.
For de fargene som ikke er trumf, er rekkefølgen denne: A, 10, K, Q, J, 9, 8, 7
For trumf er rekkefølgen denne: J, 9, A, 10, K, Q, 8, 7
Slik spiller man: En omgang Belote er delt inn i tre deler:
1. Kontraktsmeldinger
2. Sekvensmeldinger
3. Stikkspilling
1. Kontraktsmeldinger
I denne fasen melder spillerne for å avgjøre trumffarge, og hvem som blir spillefører. Spillefører er den som forplikter seg til å ta flest poeng.
Spiller 1 melder først, og må melde ei av følgende tre meldinger: Tar det, Schmeiss (omgiv) eller Pass
Tar det betyr at man ønsker å bruke fargen på det åpne bordkortet som trumf. Den som melder blir spillefører.
Schmeiss betyr at man ønsker omgiv. Når dette meldes, skal den andre spilleren avgjøre om det faktisk blir omgiv. Dersom den andre spilleren er enig, blir det omgiv. Alle kortene skal i så fall deles ut på nytt. Hvis den andre spilleren ikke er enig, så får meldinga samme effekt som "tar det". Den som meldte schmeiss blir altså spillefører, med bordkortet som trumf.
Pass betyr at man ikke ønsker å blir spillefører med bordkortet som trumf. Den andre spilleren får da sjansen til å velge mellom de samme tre meldingene.
Hvis spiller 2 også melder pass, så må spiller 1 deretter velge mellom ei av disse tre meldingene: Farge, Schmeiss (omgiv) eller Pass
Annonse:
Meldingene betyr omtrent det samme som de tre forrige meldingene, men når det meldes "farge" så får den som melder velge en valgfri trumffarge. Det samme gjelder hvis det blir meldt og avslått schmeiss. Den som blir spillefører får da også selv velge en trumffarge.
Om spiller 1 velger pass igjen, så får spiller 2 velge ei av meldingene istedenfor. Om spiller 2 også melder pass, så bytter spillerne på å være giver, og det blir omgiv. Alle kortene skal altså stokkes og deles ut på nytt.
Dersom en spillefører er bestemt, så deles det ut tre nye kort til hver spiller, og man fortsetter med sekvensmeldinger.
2. Sekvensmeldinger
Kun én av spillerne får poeng i denne fasen, og det er den av dem som kan lage den lengste sekvensen. En sekvens består av minst tre kort i rekkefølge i samme farge. Spillefører starter med å si hvor lang sekvens hun kan lage, og den andre spilleren må si om vedkommende kan lage en som er lenger, like lang, eller kortere. Den som kan lage lengst sekvens får poeng for alle sine sekvenser, mens den andre spilleren som sagt ikke får noen poeng.
Sekvenstype | Poeng |
---|---|
Tre kort | 20 |
Fire eller flere kort | 50 |
Man trenger normalt ikke å avsløre hvilke kort som inngår i en sekvens. Men det kan likevel være nødvendig å avsløre noen kort dersom spillerne kan lage like lang sekvens. Da vinner nemlig den som kan lage sekvensen med høyest kort. Er det også det samme, så vinner trumffargen over en ikke-trumffarge. Hvis det også er likt, så får ingen noen sekvenspoeng.
3. Spill om stikk
Før denne fasen starter, kan den som har trumf 7 på hånda velge å bytte den mot det snudde kortet på bordet. Deretter starter man å spille, og det er spiller 1 som begynner, uavhengig av hvem som ble spillefører.
Det spilles om stikk på vanlig måte, med ett unntak: Hvis du ikke kan legge den spilte fargen, så må du spille trumf.
Poengene man får i denne fasen er som følger:
Kort | Poeng |
---|---|
Trumf J | 20 |
Trumf 9 | 14 |
Ess | 11 |
10ere | 10 |
Konger | 4 |
Damer | 3 |
Andre knekter (ikke trumf) | 2 |
Siste stikk | 10 |
I tillegg kan en spiller få 20 poeng dersom hun har både trumf dame og konge på hånda. Hun får imidlertid bare disse poengene hvis hun sier i fra om det når det første av disse kortene spilles ut. Hun får da 20 poeng, men motspilleren får vite at hun har det andre kortet også.
Poeng: Dere må ha ett ark der dere skriver opp alle poengene dere har fått i omgangen, og i tillegg et eget ark som viser bokførte poeng for hele spillet. Vi kaller det sistnevnte arket for "regnskapet". Når omgangen er ferdig, kan en av tre ting skje:
1. Spillefører har mest poeng
Begge spillerne får skrive opp poengene sine i regnskapet
2. Spillerne har like mange poeng
Spillefører får ikke føre opp noen poeng i regnskapet, men den andre spilleren får føre opp sine
3. Spillefører har minst poeng
Spillefører får ikke føre opp noen poeng i regnskapet, men den andre spilleren får føre opp summen av både sine egne og spilleførers poeng
Den som først får 500 poeng i regnskapet vinner.