Extreme Ludo

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
2 stemmer

Extreme Ludo

Mer enn 30 minutt per omgang
Greit spill

Lagt inn av
Skriv ut



Dette er Extreme Ludo, inspirert av Ludo, laget av Alfred, Aksel, Ruben, Filip og sander. Det sies at Ludo bare er flaks, og ingen taktikk. Det er vi alle enige om, og det er det vi ville gjøre noe med.Extreme Ludo er et strategispill, som kun kan spilles av spillere med høy kompetanse i gaming, og har egenskapen til å la andre lide, for at du selv skal vinne.

For å spille Extreme Ludo trenger du et Ludo brett og en kortstokk med to jokere. Extreme Ludo kan ta tid, så man kan velge å spille kort-versjonen hvor man spiller med alle fire brikkene, men man vinner når man har fått to brikker i mål.

For at det skal være lettere å forklare reglene, så har vi gitt de ulike sonene på brettet navn. Selve ruten du starter i kalles soverom. Det hvite området rett rundt kalles gangen, og det er like regler for å komme seg ut fra gangen som det er fra soverommet. Stripen med din egen farge rundt soverom og gangen kalles fengsel. Man kan ikke arrestere eller sprenge noen fra fengselet. For å komme seg ut fra fengsel, så må man trille 6, da kommer man i soverommet, og deretter må man trille 6 for å komme seg ut der igjen. Fellesnavn for soverom, gang og fengsel kalles hjem. Sonen der du først kommer ut fra hjemmet, er startstreken. Siste stegene når du nærmere deg mål kalles sluttpartiet. Målet kalles mål????.

Skaffe og bruke kort §1: Alle spillere starter med tre kort hver, og man kan maks ha fem kort på hånden. Når man triller en 6er og gjør 6er sin handling så kan man enten trille på nytt, eller trekke et kort. Du kan også skaffe kort med å kaste to av kortene dine fra hånden i bytte med et nytt kort. Kastingen skal skje før ditt første kast i din runde. Generelt kan man maks bruke ett kort per kast, og kortet skal brukes før du kaster (med noen unntak).

Trill igjen §2: Ved bruk av en 2er får du trille en ekstra gang.

Speedboost §3: Når du bruker en 3er så blir det neste kastet ditt multiplisert med 3.

Crossover §4. Crossover er litt komplisert, så her er det bare å holde seg fast. Ved bruk av en 4er, har du muligheten til å komme deg rett fra Soverom/gang/fengsel til midtbanen. Det er kun fra de to soverommene som er på skrått mot midtbanen som man kan bruke Crossover fra. Som vanlig bruker man kort før man kaster, og når man bruker crossover, SKAL en av brikkene fra de to soverommene eller fra gang/fengsel flyttes mot midten. Med Crossover lages det ruter i gang og fengsel som du skal flytte i. Bruker du den bakerste brikken, så er det først en rute i gangen, en rute i soverom, en rute i gangen, en rute i fengsel, og deretter en rute i mål. Det vil si at du trenger å trille 5 for å komme i mål. ELLER 3 hvis du flytter den fra det fremste soverommet.Triller du for masse så kommer du i midtbanen, og spretter deretter ut igjen antall du kom for masse, da er det en fare for å lande i fengsel eller gang. Havner du på en av dine andre brikker bygger du tårn. Du får aldri trille på nytt etter en Crossover.

Annonse:




Selvmordsbomber §5: Ved bruk av en 5er så sprenger du deg selv og alle andre innen to ruter i radius, altså på skrått, og de i sluttpartiet er ikke trygge. Det er kun i hjemmet og i midtbanen man er trygg for bomben. Selvmordsbomber brukes istedenfor et kast.

Sekser §6: Ved bruk av en 6er så blir kastet ditt gjort om til en sekser. Deretter kan du gjøre «å trille en sekser» sin handling. Dette kortet bruker du etter et kast, og kan være som et kort Nr.2 det kastet.

Arrestasjon §7: Ved bruk av en 7er kan du sette en annen person i dem sitt fengsel, hvis de er innen rekkevidde. Rekkevidde på å arrestere er 1 rute i radius, gjelder også i sluttpartiet.

Tyv §8: Ved bruk av en 8er skal du trekke et kort fra en motstander

Sugekopp §9: Når du bruker en 9er, og deretter triller og kommer forbi en brikke, så setter du en sugekopp på den brikken. Kommer du forbi flere brikker samtidig, kan du velge hvem du vil sette sugekopp på. Klarer du ikke å komme FORBI noen brikker, havner sugekoppen på deg. Altså havner du på en annen brikke, så blir den tatt som vanlig, men du får sugekoppen. Den brikken sugekoppen kommer på blir sugd fast til brettet, og brikken kan ikke flyttes på de neste 2 rundene. Blir brikken tatt settes den i soverom som vanlig, og kan fortsatt ikke bli flyttes på.

Skulderpress §10: Når du havner ved siden av en som er i sluttpartiet så kan du bruke en 10er for å dytte han ut. Han havner da på motsatt side fra der du selv sto, og du spretter tilbake der du var.
Dette kortet kan alltid bli brukt i din runde, både før og etter du har trillet. Skulderpress kan bli brukt som et ekstra kort, uansett hvilket kort du brukte tidligere den runden, (med unntak av Crossover).

Hopp og sprett §11: Når du bruker en 11er/knekt, så hopper du over det sluttpartiet som du står ved siden av. Du kan ikke hoppe bakover over ditt eget sluttpartiet. Hopper du over en i sluttpartiet, blir han tatt til soverom. Hopp og sprett brukes istedenfor et kast.

Stuck med ei dame §12: Når du får en 12er/dame på hånden, er denne vanskelig å bli kvitt. Umiddelbart når du får ei dame skal du holde dette kortet sånn at alle ser det. Får du to damer på hånden samtidig, så mister du alle kortene dine. Dette er den eneste måten å kvitte seg med dama di.

Nope §13: Ved å bruke konge, så sier man NEI/nope, til den “kort handlingen" som ble gjort. Det har ikke noe å si om det ble gjort mot deg eller ikke, man kan også nope en nope osv. Man er nødt til å bruke Nope før det skjer et kast. Eks: Man må nope en crossover før de tar å kaster, hvis ikke er det for sent.

Extreme Nope §14: Ved å bruke ess, så Extreme Noper du. Extreme Nope kan bli brukt på alle slags mulige handlinger som blir gjort, til og med dine egne eller andres kast, eller opptrekk av kort. Kortet kommer da i søppel bunken, og kastet som ble Extreme Nopet kan ikke gjøres på nytt. Når du bruker Extreme Nope, så er det ferdig snakka. Altså man kan ikke Extreme Nope en Extreme Nope.

Rocket launcher §15: Ved å bruke Joker, raser du diagonalt over på motsatt side av brettet. Lander du på noen som står på startstreken, så blir han tatt. Rocket launcher brukes istedenfor et kast.

Trille med venstre hånd §16: Når man triller med venstre hånd så går man bakover. Man kan ikke gå bakover over sin egen startstrek. (Er du venstrehendt så går du bakover med høyre hånd)

3 seksere §17: Triller man 3 seksere på rad, så skal alle brikkene dine utenom de i målet og fengselet, sendes til soverom. Det har ikke noe å si om det er en runde mellom kastene. Er de tre siste terningskastene dine 6ere, skal du straffes. Når du bruker kort Nr.6 så er dette også med i regnestykket.

Ny runde rundt§18: Som nevnt tidligere så er det ikke lov å gå bakover over startstreken, men det er lov å ta en ny runde rundt brettet.

Blir tatt §19: Når noen tar/bomber deg, så er det de som får bestemme hvilket soverom brikken skal plasseres i. Man skal legge i de ledige soverommene, men er det et tårn som er blitt tatt, kan det velges å fordeles i soverommene eller hele tårnet i ett.


Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Extreme Ludo"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Andre forslag


Memory
1-20 spillere
Spillet der du skal lete etter to like kort.
2.9

Skatten på Sjørøverøya
2-4 spillere
Hvem kommer til skatten først?
4

Værsågod bli gæren!
2-16 spillere
Spill raskt for å legge kortene dine i bunkene.
3.6

Svarteper
2-6 spillere
Den som sitter igjen med Svarteper har tapt.
3.5

Spar Trumf
4 spillere
Lagspill der spar alltid er trumf.
4.6

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".