Antall spillere
2-6. Det kan også være mulig med flere, men da blir det veldig kaos!Antall kort og oppsett
Dere trenger én kortstokk uten jokere. Stokk alle kortene, og legg ut 35 kort på bordet med forsida opp. De skal ligge som et rutenett med fem rader, og sju kort i hver rad. Resten av kortene legges bort og brukes ikke i spillet.
Figur 1. I starten legger dere 5x7 kort åpne på bordet
I tillegg trenger hver spiller noen brikker i samme farge. Kanskje dere kan finne brikker i et Ludo-spill, eller bruke sjetonger. Hvor mange brikker dere trenger varierer etter antall spillere, som vist i tabell 2 under. Plasser spillebrikkene på bordet foran deg.
Antall spillere | Antall brikker per person |
---|---|
2-3 | 3 brikker |
4-5 | 2 brikker |
6 eller fler | 1 brikke |
Meningen med spillet
De kortene som ligger på bordet symboliserer ulike isflak, og spillebrikkene symboliserer pingviner. På isflak-kortene er det fisk av forskjellige typer: Ess er ekstra god fisk, bildekort er god fisk, og tallkort er vanlig fisk. Pingvinene flytter mellom isflakene for å samle inn fisk, dvs. ta inn kort. Og kortene gir poeng til slutt.I resten av reglene vil vi referere til spillebrikkene som "pingviner".
Slik spiller man
1. Utplassering
Det første som skjer er at man plasserer ut pingvinene sine på isflakene. Turen går rundt bordet med klokka på vanlig måte, og på din tur setter du ut én pingvin på ett isflak. Men du må følge disse reglene:
- Du må sette pingvinen på et isflak langs kanten av spillebrettet
- Du kan ikke sette pingvinen på et isflak der det står en annen pingvin
- Du må om mulig plassere på et tallkort. Men om det ikke er noen tallkort ledig langs kanten av brettet, kan du plassere på et bildekort istedenfor. Det er ikke lov å sette på ess.
Annonse:
2. Flytting
Når alle pingvinene er satt ut, skal dere begynne å flytte på dem. Turen går fortsatt med klokka, og hver gang det er din tur, skal du flytte én av pingvinene dine.
Pingvinene kan flyttes så langt du vil i rette linjer, på samme måte som dronninger i Sjakk. Enten loddrett, vannrett eller på skrå. Men du kan ikke stoppe på eller hoppe over et kort der det står en annen pingvin. Og du kan heller ikke stoppe eller hoppe over en plass der kortet er tatt vekk.
Etter at du har flyttet pingvinen, tar du inn det kortet som den sto på før du flyttet. Alle kort du tar inn legges i en bunke på bordet foran deg, med forsida ned.
Eksempel
Vi vil nå se på et eksempel på hvordan man kan flytte. Tenk deg først at pingvinene er plassert ut som følger:Hvit begynner, og kan f.eks. flytte for å ta A. Han tar da inn 3-kortet som han sto på.
Så kan f.eks. svart ta A:
Videre kan f.eks. hvit gå på skrå for å ta K, og samtidig blokkere svart litt:
Svart sin pingvin på 6 står nå litt utsatt til. Om svart ikke er på vakt, vil kanskje hvit klare å sperre brikken helt inne.
Legg merke til at pingvinen på 6 ikke kan flyttes ned til 6, fordi det er et tomrom i mellom. Og det er ikke lov å hoppe over tomrom.
Slutt
Når en spiller på sin tur ikke har flere lovlige trekk igjen, går personen ut av spillet. Han får ta inn alle kortene han har pingviner på, og legge dem også ned i bunken foran seg. Resten av spillerne fortsetter å spille så lenge de kan. Spillet er ferdig når ingen kan flytte mer. Da er det på tide å regne ut poeng.Poeng
Alle kort man har tatt inn gir poeng etter følgende tabell:Kort | Poeng |
---|---|
Ess | 3 poeng |
Bildekort | 2 poeng |
Andre kort | 1 poeng |
Den med flest poeng vinner.