Antall spillere: 2-9
Antall kort: Dere trenger én kortstokk for 2-5 spillere, og to kortstokker for 6-9 spillere. Gjerne med jokere, men det er ikke et krav.
Oppsett:
1. Ta ut alle bildekortene (unntatt evt. jokere) fra stokken.
2. Ta alle kongene og damene i én bunke, og del ut ett kort til hver spiller fra denne bunken. Resten av kongene og damene legges tilbake i stokken
3. Stokk stokken, og del ut sju kort til hver spiller. Hver spiller har nå åtte håndkort, der minst ett kort er enten dame eller konge.
4. Dere skal brukes én knekt mindre enn antall spillere. Hvis dere f.eks. er fire spillere, så skal dere bruke tre knekter. Legg de knektene som skal brukes inn i stokken, og stokk den på nytt. Eventuelle knekter som ble til overs legges vekk. De brukes ikke i spillet.
5. Sett stokken midt på bordet med forsida ned, sånn at alle kan nå den. Dette er nå trekkebunken.
Kortenes verdi: Farge har ingen betydning, men ellers har kortene ulike effekter basert på tallverdien.
Meningen med spillet: Knektene er dynamitter, og dersom du trekker en dynamitt som sprenger, så er du død og ute av spillet. Men siden det er én mindre dynamitt i stokken enn det er spillere, så er det alltid én spiller som vil overleve. Denne personen vinner spillet.
Slik spiller man:
I utgangspunktet går turen rundt bordet med klokka på vanlig måte.
På din tur gjør du følgende:
1. Først kan du spille ut så mange kort du vil.
2. Så må du trekke et kort fra bunken.
1. Spille kort
På din tur kan du spille ut så mange kort du vil. Men det er frivillig om du i det hele tatt vil spille ut noe. Du har ikke nok kort til å kunne spille noe hver eneste tur. Alle kort som blir spilt legges i en egen kastehaug etterpå.
Kortene har ulike effekter som skjer når du spiller dem ut:
Kort | Navn | Effekt |
---|---|---|
2 | Trekk nederst | På slutten av denne turen trekker du det nederste kortet i stokken istedenfor det øverste. |
3 | Se framtida | Se på de tre øverste kortene i stokken, uten å vise dem til noen andre. Legg dem så tilbake igjen i samme rekkefølge. |
4 | Forandra framtida | Se på de tre øverste kortene i stokken, uten å vise dem til noen andre. Legg dem så tilbake igjen i den rekkefølgen du vil. |
5 | Omstokk | Stokk trekkebunken på bordet, og sett den tilbake igjen etterpå. |
6 | Turrekkefølgen snus | Fra nå av spillere dere altså mot klokka. Turrekkefølgen forblir snudd helt til noen spiller en ny sekser for å snu den tilbake igjen. |
7 | Stopp | Turen din stopper med en gang, og du slipper å trekke noe kort fra bunken |
8 | Angrep | Turen din stopper med en gang, og du slipper å trekke noe kort fra bunken. Neste spiller må ta to turer rett etter hverandre. |
Annonse:
Istedenfor å spille ut ett og ett kort, kan du også spille ut enkelte kombinasjoner, som vist i tabell 2 under. En eventuell effekt på de individuelle kortene går da tapt. Niere og tiere har ingen individuell effekt, men kan også brukes i kombinasjoner. Jokere kan erstatte andre kort i kombinasjoner, men du kan aldri spille en joker alene.
Kombinasjon | Navn | Effekt |
---|---|---|
To like | Tjeneste | Velg en annen spiller. Denne spilleren må gi deg et kort som han bestemmer selv. |
Tre like | Ran | Velg en annen spiller. Denne spilleren må gi deg et kort som du bestemmer. Men du må si hvilket kort du vil ha uten å se kortene hans. Om vedkommende ikke har det kortet du spør etter, så får du ingen kort alikevel. |
Fem ulike | Skattejakt | Gå gjennom kastehaugen, og ta inn et valgfritt kort |
Ess
Ess er spesialkort som du kan bruke for å kansellere effekten av kort som andre spiller ut. Når noen andre spiller et kort eller en kombinasjon, så kan du legge på en ess, og kortet eller kombinasjonen som ble spilt får ingen effekt. Men kortene må likevel legges i kastehaugen. Det går også an å spille en ess mot en annen spillers ess, for på den måten å kansellere kanselleringa, sånn at det spilte kortet likevel får effekt.
Obs: Ess kan ikke brukes mot bildekort. De gjelder alltid, uansett.
2. Trekke kort
Når du ikke kan eller vil spille ut flere kort, må du trekke det øverste kortet i trekkebunken. Dersom du ikke trekker en knekt, tar du kortet opp på hånda, og turen din er ferdig. Men dersom det er en knekt, skjer istedenfor følgende:
Dynamitten holder på å eksplodere, men damer eller konger kan brukes til å slokke den. Om du har ei dame eller en konge på hånda, må du nå spille ut en av dem, og dette vil foreløpig slokke lunta på dynamitten. Du er trygg for denne gang! Legg den dama eller kongen du spilte i kastehaugen, og knekten tilbake i trekkebunken. Du kan legge knekten hvor som helst i bunken. Øverst, nederst, eller stikke den inn et sted i midten. Men vanligvis legger man den øverst. Skjul bunken mens du gjør det, så de andre ikke ser hvor du legger den.
Dersom du verken har dame eller konge, så sprenger dynamitten: Kabooom! Du har tapt, og er ute av spillet. Fjern knekten fra spillet, og legg resten av kortene dine i kastehaugen.
Slutt: Spillet fortsetter helt til det bare er én person igjen. Denne personen vinner.