Spilleregler for Belote for to - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
10 stemmer

Belote for to

I Belote gjelder det å få poeng på å ha lange sekvenser, og på å vinne bestemte bonuskort i stikk. Siste stikk gir også ekstra poeng.
Under 10 minutt per omgang
Vanskelig spill

Lagt inn av
Skriv ut


Annonse:


Antall spillere: 2
Antall kort: Ta vekk alle kortene fra og med 2 til og med 6. Jokere brukes ikke. Stokk kortene og del ut seks til hver spiller. Ett kort legges midt på bordet med forsida opp.
Meningen med spillet: Det gjelder å få poeng på å ha lange sekvenser, og på å vinne bestemte bonuskort i stikk. Siste stikk gir også ekstra poeng.

Kortenes verdi: Verdien på kortene er forskjellig i de ulike delene av spillet (se under). Når det gjelder sekvenser, så er verdien helt standard. Ess er altså høyest, etterfulgt av K, D osv. ned til laveste kort 7.

Under stikkspilling er verdiene litt uvanlige, og også avhengig av om fargen er trumf eller ikke.

For de fargene som ikke er trumf, er rekkefølgen denne: A, 10, K, Q, J, 9, 8, 7
For trumf er rekkefølgen denne: J, 9, A, 10, K, Q, 8, 7

Slik spiller man: En omgang Belote er delt inn i tre deler:
1. Kontraktsmeldinger
2. Sekvensmeldinger
3. Stikkspilling

1. Kontraktsmeldinger
I denne fasen melder spillerne for å avgjøre trumffarge, og hvem som blir spillefører. Spillefører er den som forplikter seg til å ta flest poeng.

Spiller 1 melder først, og må melde ei av følgende tre meldinger: Tar det, Schmeiss (omgiv) eller Pass

Tar det betyr at man ønsker å bruke fargen på det åpne bordkortet som trumf. Den som melder blir spillefører.
Schmeiss betyr at man ønsker omgiv. Når dette meldes, skal den andre spilleren avgjøre om det faktisk blir omgiv. Dersom den andre spilleren er enig, blir det omgiv. Alle kortene skal i så fall deles ut på nytt. Hvis den andre spilleren ikke er enig, så får meldinga samme effekt som "tar det". Den som meldte schmeiss blir altså spillefører, med bordkortet som trumf.
Pass betyr at man ikke ønsker å blir spillefører med bordkortet som trumf. Den andre spilleren får da sjansen til å velge mellom de samme tre meldingene.

Hvis spiller 2 også melder pass, så må spiller 1 deretter velge mellom ei av disse tre meldingene: Farge, Schmeiss (omgiv) eller Pass

Annonse:




Meldingene betyr omtrent det samme som de tre forrige meldingene, men når det meldes "farge" så får den som melder velge en valgfri trumffarge. Det samme gjelder hvis det blir meldt og avslått schmeiss. Den som blir spillefører får da også selv velge en trumffarge.

Om spiller 1 velger pass igjen, så får spiller 2 velge ei av meldingene istedenfor. Om spiller 2 også melder pass, så bytter spillerne på å være giver, og det blir omgiv. Alle kortene skal altså stokkes og deles ut på nytt.

Dersom en spillefører er bestemt, så deles det ut tre nye kort til hver spiller, og man fortsetter med sekvensmeldinger.

2. Sekvensmeldinger
Kun én av spillerne får poeng i denne fasen, og det er den av dem som kan lage den lengste sekvensen. En sekvens består av minst tre kort i rekkefølge i samme farge. Spillefører starter med å si hvor lang sekvens hun kan lage, og den andre spilleren må si om vedkommende kan lage en som er lenger, like lang, eller kortere. Den som kan lage lengst sekvens får poeng for alle sine sekvenser, mens den andre spilleren som sagt ikke får noen poeng.

SekvenstypePoeng
Tre kort20
Fire eller flere kort50
Poeng for sekvenser

Man trenger normalt ikke å avsløre hvilke kort som inngår i en sekvens. Men det kan likevel være nødvendig å avsløre noen kort dersom spillerne kan lage like lang sekvens. Da vinner nemlig den som kan lage sekvensen med høyest kort. Er det også det samme, så vinner trumffargen over en ikke-trumffarge. Hvis det også er likt, så får ingen noen sekvenspoeng.

3. Spill om stikk
Før denne fasen starter, kan den som har trumf 7 på hånda velge å bytte den mot det snudde kortet på bordet. Deretter starter man å spille, og det er spiller 1 som begynner, uavhengig av hvem som ble spillefører.

Det spilles om stikk på vanlig måte, med ett unntak: Hvis du ikke kan legge den spilte fargen, så du spille trumf.

Poengene man får i denne fasen er som følger:
KortPoeng
Trumf J20
Trumf 914
Ess11
10ere10
Konger4
Damer3
Andre knekter (ikke trumf)2
Siste stikk10

I tillegg kan en spiller få 20 poeng dersom hun har både trumf dame og konge på hånda. Hun får imidlertid bare disse poengene hvis hun sier i fra om det når det første av disse kortene spilles ut. Hun får da 20 poeng, men motspilleren får vite at hun har det andre kortet også.

Poeng: Dere må ha ett ark der dere skriver opp alle poengene dere har fått i omgangen, og i tillegg et eget ark som viser bokførte poeng for hele spillet. Vi kaller det sistnevnte arket for "regnskapet". Når omgangen er ferdig, kan en av tre ting skje:

1. Spillefører har mest poeng
Begge spillerne får skrive opp poengene sine i regnskapet

2. Spillerne har like mange poeng
Spillefører får ikke føre opp noen poeng i regnskapet, men den andre spilleren får føre opp sine

3. Spillefører har minst poeng
Spillefører får ikke føre opp noen poeng i regnskapet, men den andre spilleren får føre opp summen av både sine egne og spilleførers poeng

Den som først får 500 poeng i regnskapet vinner.



Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Belote for to"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Sibja&nosen
26.02.2021
Skriv svar
Hva faen er det her?

Jeg ville bare ha det gøy med kjæresten min men dette spillet er helt hårreisende dårlig. Vi er i et forholdsvis stabilt forhold. Jeg har aldri hatt noe sinneproblemer tidligere, men dette spillet fikk fram noe i meg som hverken jeg eller henne visste at jeg var kapabel til. Hverken jeg eller henne skjønte bæret av spillet, jeg ble så sur at jeg slo henne hardt i tinningen. Hun ble bevisstløs og jeg tenkte hun trengte noe å drikke. Ga henne vann, hun svelget tunga si og ble kvalt til døden. Ikke så koselig, men takk for en læringsrik opplevelse. Note to self: ikke spill belote.

Andre forslag


Japansk Whist
2 spillere
Morsomt stikk-spill for to.
4

Cribbage
2 spillere
Spill kort for å lage kombinasjoner.
4.4

Tomannswhist
2 spillere
Først spilles det om kort, deretter om stikk.
3.7

Gin Rummy
2 spillere
Legg ut kombinasjoner når spillet avsluttes.
4.2

Rummy
2-6 spillere
Bli kvitt kortene dine ved å samle kombinasjoner.
4

Cachons
2-8 spillere
Legg ut sekvenser og bli kvitt kortene dine.
4.4

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".