Antall kort: Dere trenger to kortstokker med jokere. Helst kortstokker av den typen som kommer med fire jokere, dvs. til sammen åtte jokere. Men om dere bare har fire jokere, går det bra det også. Ta vekk alle tierne fra den ene kortstokken. Disse legges vekk, og brukes ikke i spillet.
(Dersom dere ikke har åtte jokere, kan dere eventuelt bruke de fire tierne som tas ut som jokere istedenfor. Men dette blir litt komplisert, og er bare for avanserte spillere.)
Stokk alle kortene, og del ut sju kort til hver spiller. Resten av kortene legges i en bunke midt på bordet med forsida ned. Det øverste kortet snus og legges ved siden av med forsida opp. Dette kortet starter kastehaugen. Unntak: Dersom startkortet er en svart joker, skal man trekke et nytt startkort, og den svarte jokeren stokkes inn igjen i stokken.
Meningen med spillet: Det er om å gjøre å bli kvitt kortene sine først. Den som vinner omgangen får poeng for kort motstanderne har igjen, og det er førstemann til 500 poeng.
Slik spiller man:
I utgangspunktet går turen med klokka rundt bordet på vanlig måte. Den det er sin tur har to valg:
- Enten: Legge ett av håndkortene sine i kastehaugen. Kortet må ha samme farge eller tallverdi som det øverste kortet som ligger der fra før. Jokere kan alltid legges
- Eller: Trekke ett kort bra bunken. Det kortet man trekker fra bunken kan man, om man vil og kortet passer, legge i kastehaugen med en gang.
Når en spiller legger sitt nest siste kort i kastehaugen, må vedkommende si UNO høyt. Dersom man glemmer det - og en av de andre spillerne oppdager det før neste spiller har begynt sin tur - må man trekke inn to kort fra bunken.
Annonse:
Om bunken blir tom, stokker dere sammen alle unntatt det øverste kortet i kastehaugen. Disse kortene brukes nå som en ny bunke.
Spesialkort: Noen kort har en spesiell effekt når de spilles ut:
Kort | Effekt |
---|---|
Knekt | Turrekkefølgen på spillet snus. Etter at en knekt er spilt ut for første gang vil man altså spille mot klokka fra da av. Neste gang noen spiller en knekt snus rekkefølgen tilbake igjen. Unntak: Dersom dere bare er to spillere, fungerer knekt på samme måte som dame. |
Dame | Neste spiller må stå over sin tur |
Konge | Neste spiller må stå over sin tur, og i tillegg trekke inn to kort fra bunken |
Rød joker | Den som spiller kortet kan vri til hvilken som helst farge. Neste spiller må altså spille et kort i den fargen man velger, eller en ny joker. |
Svart joker | Samme som rød joker. I tillegg må neste spiller trekke inn fire kort, og stå over sin tur. Svart joker kan i utgangspuntet bare spilles dersom man ikke har andre mulige kort å spille ut, men det er lov å bløffe og legge den likevel. Dersom neste spiller tror at man bløffet, kan vedkommende velge å utfordre. Den som spilte den svarte jokeren må da vise alle håndkortene sine. Dersom han bløffet er det han selv som må trekke inn de fire kortene. Om han ikke bløffet, må motspilleren trekke inn seks kort istedenfor fire. |
Effekten i tabellen over gjelder også dersom kortet blir trukket som startkort.
Andre strafferegler:
- Det er ikke lov å tipse andre spillere om hva de skal gjøre. Om man gjør det likevel, må man trekke inn to kort fra bunken.
- Om man legger ut et kort som ikke passer i kastehaugen, så må man ta kortet tilbake og trekke inn to kort fra bunken.
Slutt: Omgangen er ferdig når en av spillerne er tom fort kort. Hele spillet er ferdig når en av spillerne har fått minst 500 poeng.
Poeng: Den som blir først tom for kort får poeng for alle kort som motspillerne har igjen. Det er altså bare én som får poeng etter hver omgang. Kortene gir poeng etter følgende tabell:
Kort | Poeng |
---|---|
Tier | 0 poeng |
Ess | 1 poeng |
Andre tallkort | Samme som tallverdien |
Bildekort | 20 poeng |
Joker | 50 poeng |