Spilleregler for Åtterkabalen - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
0 stemmer

Åtterkabalen

Sannsynligvis er det Åtterkabalen som er min favorittkabal. Den er ikke like kjent som sin slektning Sjuerkabalen, men den er minst like morsom. Man skal manipulere kortene ved å legge rekker av kort oppå hverandre.

Lagt inn av
Skriv ut



Oppsett:
Alle kortene unntatt jokere skal brukes. Stokk kortene, og legg dem ut på bordet i åtte kolonner. De fire første kolonnene skal ha fem kort i hver, mens de fire siste skal ha åtte kort i hver. I de fire siste kolonnene skal de fire første kortene ligge med forsida ned, mens resten av kortene ligger med forsida opp.


Figur 1. Slik legges kortene i starten.



Målet med spillet: Å få ut de fire essene, legge dem øverst, også bygge oppover på dem fra ess til konge.

Slik spiller man: Du må alltid følge farge i denne kabalen, og det er alltid kun to forskjellige ting du kan velge å gjøre:

1. Ett ess som ligger øverst på ei av kolonnene kan tas av og legges til side som byggekort. Et kort som er nøyaktig én høyere kan seinere bygges oppå et slikt kort i samme farge. F.eks. kan 2 bygges oppå A, og 3 kan bygges oppå 2, osv.

2. Du kan ta opp et av de synlige kortene på bordet (unntatt byggekort), ta med alle kortene som ligger oppå det kortet du velger, og så legge hele greia oppå ett av de øverste kortene i ei kolonne. Men bare dersom det kortet du velger er nøyaktig en lavere i samme farge som det kortet du legger det oppå. 7 kan f.eks. legges oppå 8, osv. Konger kan legges på tomme kolonner.

Annonse:




Du kan snu et av de skjulte kortene dersom du klarer å flytte bort alle kortene som ligger oppå det.

Merk at i punkt 1 over bygger du oppover, mens i punkt 2 legger du nedover.

Eksempel: I figur 1 ser vi at A ligger bak J i kolonne 8. En god start kan derfor være å få esset ut ved å flytte knekten oppå dama. Kortene som ligger oppå knekten følger da med.


Figur 2. Vi har lagt spar knekt oppå spar dame.



Siden vi nå har A øverst i kolonne åtte, kan vi legge det opp som byggekort. Kortet under kan da snus.


Figur 3. Hjerter ess er lagt opp som byggekort.



En ting som er veldig bra i denne kabalen, er å lage tomme kolonner. Da kan nemlig hvilken som helst konge legges dit, og det kan ha stor betydning hvilken konge som velges. I eksempelet kan vi få ei ledig kolonne ved å flytte J opp til Q. Etterpå velger vi å legge K ned dit, for da kan vi snu kortet under kongen etterpå.


Figur 4. Vi er godt i gang med kabalen



I fortsettelsen kan vi f.eks. legge 9 oppå 10, sånn at vietterpå kan få lagt 2 som byggekort oppå ess.

Slutt: Kabalen går opp viss vi klarer å bygge alle de fire essene opp til konger i samme farge.


Figur 5. Sånn skal det se ut viss kabalen går opp





Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart i teksten over?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Åtterkabalen"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Andre forslag


Samarbeidskabalen
2-5 spillere
Underlig kabal for flere spillere.
5.0

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no