Spilleregler for Sjuerkabalen - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
6 stemmer

Sjuerkabalen

Sjuerkabalen er en kabal som de fleste kjenner. Den ble ekstra godt kjent etter at Microsoft begynte å legge den ved som spill til operativsystemet Windows.
Under 10 minutt per omgang
Mest flaks
Enkelt spill

Lagt inn av
Skriv ut



Oppsett: Kortene skal legges ut i sju kolonner på bordet. Kolonna helt til venstre skal ha ett kort, også skal det være ett kort mer for hver kolonne til høyre. Kolonna helt til høyre får altså sju kort. Det øverste kortet i hver kolonne legges med forsida opp, mens de øvrige legges med forsida ned.

De kortene som blir til overs holder du i en bunke i den ene hånda di.


Figur 1. Slik legges kortene i starten



Målet med spillet: Å få ut de fire essene, legge dem øverst, også bygge oppover på dem fra ess til konge.

Slik spiller man: I denne kabalen har du hele tida to mulige trekk:
  • Et ess som ligger øverst på ei av kolonnene kan tas av og legges til side som byggekort. Et kort som er nøyaktig én høyere kan seinere bygges oppå et slikt byggekort i samme farge. F.eks. kan 2 bygges oppå A, og 3 kan bygges oppå 2, osv.
  • Du kan ta opp et av de synlige kortene på bordet (unntatt byggekort), ta med alle kortene som ligger oppå det kortet du velger, og så legge hele greia oppå et av de øverste kortene i ei kolonne. Men bare dersom det kortet du velger er nøyaktig en lavere i den motsatte fysiske fargen som det kortet du legger det oppå, dvs. rødt oppå svart, eller svart oppå rødt. 7 kan f.eks. legges oppå enten 8 eller 8, osv. Konger kan legges på tomme kolonner.
Du kan snu et av de skjulte kortene dersom du klarer å flytte bort alle kortene som ligger oppå det.

I figur 1 ser vi f.eks. at 3 kan legges oppå 4, da det er nøyaktig én lavere i den motsatte fysiske fargen.

Annonse:





Figur 2. Vi har lagt spar 3 oppå hjerter 4



Det kortet som lå under 3 har nå blitt avdekket, og kan dermed snus. Samtidig vil vi flytte opp a, og legge det som et byggekort.


Figur 3. Første byggekort er på plass



Fortsetter vi litt mer, så vil vi legge opp 2 som byggekort. 4 kan legges oppå 5. Vi får da to nye kort som kan snus.


Figur 4. Kabalen er i gang



Etterhvert vil det sannsynligvis skje at du ikke finner mer å gjøre. Ingen kort kan legges som byggekort, og ingen kort kan legges oppå den motsatte fysiske fargen. Når dette skjer kan du trekke et kort fra håndbunken, og legge det til sides på bordet. Dersom dette kortet passer en eller annen plass i kabalen, så kan du legge kortet der. Hvis det heller ikke passer, trekker du et nytt kort fra bunken og ser om det passer.

Alle kort du trekker fra bunken legges i en haug på bordet, og du kan alltid velge å bruke det øverste kortet i haugen. Dvs. at med en gang du får plassert det øverste kortet, så vil kortet som lå under på nytt bli tilgjengelig for bruk.

Slutt: Kabalen går opp dersom du klarer å få opp alle de fire essene som byggekort, og deretter bygge dem oppover til konger i alle de fire fargene.

Kabalen går ikke opp dersom du har bladd en gang gjennom bunken og fortsatt ikke finner mer du kan gjøre.

Alternativer: Du kan justere vanskelighetsgrada ved å ha andre regler for hvordan du kan bla gjennom bunken. F.eks. kan du lage det lettere ved å si at det er lov å bla gjennom bunken tre ganger. Eller du kan gjøre det vanskeligere ved å si at hver gang du trekker fra bunken, så skal du trekke tre kort samtidig og legge dem i haugen. Men bare det øverste kortet til ei hver tid kan altså brukes.




Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Sjuerkabalen"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Andre forslag


Samarbeidskabalen
2-5 spillere
Underlig kabal for flere spillere.
5

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".