Antall kort/komponenter: Dere trenger én kortstokk, og helst to terninger. Vi vil først forklare spillet som om dere har to terninger, og til slutt vise hvordan dere kan gjøre det om dere ikke har terninger.
Kortenes verdi: Verdien på kortene har ingenting å si. Det eneste som betyr noe er om det er et rødt eller svart kort.
Oppsett:
Lag én bunke med 15 røde kort, og én bunke med 15 svarte kort. Ta 12 andre kort, og legg dem med forsida ned på rekke etter hverandre. Ta enda et kort, og legg det med forsida ned på tvers midt på rekka. Kortet på tvers markerer hva som er midten av brettet. Se figur 1 nedenfor.
Fra bunkene med røde og svarte kort skal det deretter legges ut følgende:
Kortnr. fra venstre | Antall kort |
---|---|
1 | Fem røde kort over, og fem svarte kort under |
5 | Tre svarte kort over, og tre røde kort under |
7 | Fem svarte kort over, og fem røde kort under |
12 | To røde kort over, og to svarte kort under |
Figur 1. Startoppsettet i Backgammon med kort
Meningen med spillet: Det er om å gjøre å være den første som får alle sine kort i "mål". De kortene som ligger med forsida ned markerer spillebrettet, og det er 12 felter på oversida og 12 felter på undersida av disse kortene. De åpne kortene er spillebrikker, og disse skal flyttes rundt på utsida av de kortene som ligger med forsida ned. Rød spiller flytter sine kort mot klokka, og skal i mål nede til høyre. Svart spiller flytter sine kort med klokka, og skal i mål oppe til høyre.
Slik spiller man:
Før man begynner kaster begge spillerne én terning hver. Den som får høyest begynner spillet, og startspilleren bruker verdien på de to terningene sånn de er på sin første tur. Alle andre turer kaster man begge terningene på starten av turen sin.
Flytting
I utgangspunktet har du to flytt på din tur: ett flytt per terning. For hvert flytt du har, skal du flytte ett av dine kort like mange felter i din retning som terningen viser. Du kan velge å bruke begge terningene på samme kort, eller til å flytte to forskjellige kort. Men dersom du flytter samme kort to ganger, legg merke til at hvert av flyttene er uavhengig av hverandre. Etter at du har brukt den ene terningene, må du lande og stoppe på det feltet du kommer til før du kan bruke den andre terningen til å gå videre. Og det er ikke alle felt det er lov å lande på. Mer om det nedenfor.
Annonse:
La oss som eksempel si at du er den røde spilleren, og at dere fikk 5 og 2 i det første kastet. Figur 2 under viser et mulig flytt.
Figur 2. Eksempel på første flytt
Her ser vi at den røde spilleren har brukt toer-terningen til å flytte K to felt til venstre. Femmer-terningen er brukt til å flytte K fem felt mot klokka.
Dersom motstanderen har to eller flere kort på et felt, så er feltet låst for den andre spilleren, og det er ikke lov å plassere kort der. I eksempelet over kunne vi ikke ha brukt femmeren vår til å flytte K fem felt. For da ville den havne på et felt der svart allerede har mange kort.
Det er derimot lov å stoppe på et felt der motstanderen bare har ett kort. Motstanderens kort blir da slått ut, og legges til side til høyre for oppsettet. Når man spiller med ordentlige brikker og brett er det vanlig å legge utslåtte brikker på midten, men det blir litt upraktisk når man spiller med kort. Så det er best å legge dem til sides.
Et kort som er slått ut kan komme inn på brettet igjen bakerst. For rød spiller vil det si at utslåtte kort kommer inn i spill igjen opp til høyre, mens de for svart spiller kommer inn nede til høyre. Kortet starter utenfor området, og du bruker terningene til å telle hvor mange felter inn på brettet det skal gå, akkurat som med vanlige flytt. Det er ikke lov å flytte andre kort så lenge man har et eller flere utslåtte kort. Utslåtte kort må alltid inn først.
Å gå i mål vil si at man flytter ut av brettet. For å få lov til å gå i mål med et kort, må man ha alle sine kort i den fjerdedelen av spillet som er nærmest mål. Dvs. at rød må ha alle sine kort nede til høyre. Man trenger ikke nøyaktig tall på terningen for å gå i mål. Får du fire på terningen og du bare er to felt unna mål, så kan du altså gå i mål. Men det er ikke lov å gå i mål på denne måten dersom du har et annet kort som kunne ha brukt hele flyttet.
Dersom du får to like på terningene, så teller hver terning dobbelt. Du har da altså fire flytt på den turen.
Det kan hende at du underveis i spillet blir blokkert av den andre spilleren, og dermed ikke får gjort alle flyttene dine. Du taper ikke dersom dette skjer, men må si pass. Du er imidlertid nødt til å flytte hvis du kan. Om det skulle skje at du bare kan bruke den ene av terningene, så må du om mulig bruke den høyeste.
Slutt: Spillet er ferdig når en av spillerne har fått alle sine kort i mål. Denne spilleren har da vunnet. Evt. går det an å gi opp dersom man ser at man ikke har noen sjans til å vinne.
Uten terning: Om dere ikke har terninger, så går det an å bruke kort istedenfor. Men det blir litt dillete, og tar lenger tid. Om kortstokken dere bruker har jokere, så er det nok kort i én kortstokk til dette. Har dere ikke jokere, så trenger dere en ekstra kortstokk for å få nok kort. Finn eventuelt en annen markør for å vise midten av brettet.
Lag en bunke med svarte kort fra A til 6, og en annen bunke med røde kort fra A til 6. A teller da som 1. Stokk hver bunke for seg, og trekk ett kort fra hver bunke istedenfor å kaste terning. For å få rett sannsynlighetsfordeling er det viktig at begge bunkene alltid stokkes med alle seks kortene i før man trekker, og at de ikke blandes.