Spilleregler for Sjukamp - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
0 stemmer

Sjukamp

Sjukamp er et kortspill som på en måte er sju ulike kortspill i ett. Man spiller sju omganger, og reglene er forskjellige i hver omgang.

Lagt inn av
Skriv ut



Sjukamp er ei videreutvikling av Femkamp, og stammer muligens fra Namsos. Reglene nedenfor bygger på en NRK-artikkel fra 2003.

Antall spillere

3-5

Antall kort

Dere skal bruke hele kortstokken unntatt jokere, og alle kortene skal deles ut. Bortsett fra i tredje omgang, så skal hver spiller ha like mange kort. Ta bort en eller to røde toere hvis det trengs for å få det til å gå opp. I tredje omgang gjør det ingenting om noen får utdelt et kort mer enn de andre.

Kortenes verdi

Ess er høyeste og 2 er lavest i alle omganger unntatt den tredje. I tredje omgang (Fan Tan) er konge høyest og ess lavest.

Meningen med spillet

Å få minst poeng

Slik spiller man

Sjukamp er et kortspill som på en måte er sju ulike kortspill i ett. Man spiller sju omganger, og reglene er forskjellige i hver omgang.

1. omgang - Pass


Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få minst mulig stikk. Hvert stikk er verdt ett poeng.

2. omgang - Kløver

Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få minst antall . Hver du har i dine stikk er verd ett poeng.

3. omgang - Fan Tan

Tredje omgang er veldig forskjellig fra de øvrige. I denne omgangen skal dere rett og slett spille en omgang av et spill som heter Fan Tan. Vi gjentar ikke reglene for Fan Tan her, men dere må altså lese dem også før dere kan spille Sjukamp. Poengene dere får i Fan Tan legges til de øvrige poengene.

4. omgang - Dame

Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få minst antall damer. Hver dame er verd fire poeng.

5. omgang - Grand

Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få så mange stikk som mulig. Hvert stikk er verdt ett minuspoeng. Det spilles uten trumf.

6. omgang - Trumf

Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å få så mange stikk som mulig. Hvert stikk er verdt ett minuspoeng. er trumf.

7. omgang - Finale

Det spilles om stikk på vanlig måte, og det gjelder å unngå å ta stikk med eller dame. Man får følgende poeng:

KortPoeng
Kløver dame8 poeng
Øvrige damer4 poeng
Øvrige kløver1 poeng


Vinner

Vinneren er den som har minst poeng etter alle sju omgangene.

Andre spill

Det finnes tilsvarende spill med fem og seks omganger, hhv. Femkamp og Kanin.

Femkamp, Kanin og Sjukamp er alle norske spill, og er svært like. For en internasjonal variant av det samme konseptet, kan du sjekke ut Jazz.





Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Sjukamp"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Sjukamp leiarah
18.08.2004
leiarah
18.08.2004

Andre forslag


Jazz
3-5 spillere
Seks kortspill i ett
2

Kanin
3-5 spillere
Seks kortspill i ett.
5

Femkamp
3-5 spillere
Fem kortspill i ett.
4.5

Sprøyte
3 spillere
Enkelt stikkspill med kortbytte først.
3.6

Mattis
2-6 spillere
Bli kvitt kortene dine i andre del av spillet.
4.4

Idiot
2-5 spillere
Legg et høyere kort, eller ta inn bunken.
4

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".