Spilleregler for De store oppdagere - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
0 stemmer

De store oppdagere

I kortspillet De store oppdagere skal dere sende ekspedisjoner ut på utforsking av nytt og ukjent land. Og jo lenger du klarer å reise med en ekspedisjon, jo mer poeng vil den gi. Men en ekspedisjon kan også feile og gi minuspoeng! Dere må derfor ha tunga rett i munnen, og nøye vurdere om en ekspedisjon kan bli lønnsom.

Lagt inn av
Skriv ut


Annonse:


Antall spillere

Det er best med to spillere, men det går også an å spille med tre og fire.

Antall kort

Dere trenger én kortstokk hvis dere er to spillere, og to kortstokker hvis dere er mer enn to .

Alle kortene unntatt jokere skal brukes. Stokk kortene sammen, og del ut ti kort til hver spiller. Resten av kortene plasseres i en trekkebunke midt på bordet med forsida ned.

Kortenes verdi

Bildekort er null, ess er 1, og tallkort har den verdien som står på.

Meningen med spillet

I dette spillet tar dere rollen som rike investorer på den tida Marco Polo og Christoffer Colombus levde. Oppgaven deres er å finansiere og sende avgårde oppdagelsesreisende på ekspedisjoner, og tjene mest mulig poeng på disse ekspedisjonene.

Du kan starte så mange ekspedisjoner du vil. En ekspedisjon er et sett med kort i samme farge, og jo flere kort du har lagt ned i ekspedisjonen, jo mer poeng vil du få. Men en ekspedisjon kan også gi minuspoeng om du ikke får lagt ned nok kort.

Slik spiller man


På din tur har du to valg: Først må du enten spille et kort eller kaste et kort. Du kan ikke gjøre begge delene på samme tur, men det er obligatorisk å enten spille eller kaste. Til slutt trekker du inne et nytt kort.

Slik spiller man kort

Dersom du velger å spille et kort, må dette kortet brukes i en av dine ekspedisjoner på bordet. Du kan da enten starte en ny ekspedisjon, eller du kan bygge videre på en gammel. I begynnelsen av spillet har du ennå ingen ekspedisjoner, så alt du kan gjøre er å starte en ny.

Å starte en ekspedisjon

Du starter en ekspedisjon ved å legge et kort for seg selv på bordet foran deg, med forsida opp. Alle kort kan brukes til å starte ekspedisjoner, men det er en fordel å starte med et så lavt kort som mulig.

Det er ingen grense for hvor mange ekspedisjoner du har lov til å starte, men det lønner seg ikke å starte for mange. Korte ekspedisjoner vil nemlig gi minuspoeng, som vi kommer tilbake til under poengreglene nedenfor.


Figur 1. Har har vi brukt hjerter 3 til å starte en ny ekspedisjon



Å bygge videre på en ekspedisjon

For å bygge videre på en ekspedisjon, legger du et nytt kort halvveis oppå det kortet du la ned sist. Kortet må ha en verdi som er enten høyere eller like høy som det kortet du legger det oppå, og det må også være i samme farge. Om du har startet med 3, så er det f.eks. ikke mulig å fortsette med 2, for du kan ikke legge et lavere kort. Det er heller ikke mulig å fortsette med 4, for ruter er en annen farge enn hjerter.

Annonse:





Figur 2. Og her har vi brukt hjerter 6 for å bygge videre på ekspedisjonen



Husk at alle bildekort har verdien null, og må legges ned aller først i en ekspedisjon.

Slik kaster man kort

Hvis du ikke vil spille noe kort, må du kaste et kort istedenfor. Du velger da et av kortene du har på hånda, og legger det ned i en kastehaug midt på bordet. Men en ting som er litt uvanlig med De store oppdagere, er at det kan være opp til fire kastehauger. Det er nemlig én kastehaug for hver farge! I begynnelsen av spillet er det ennå ingen kastehauger, men dere lager en ny kastehaug hver gang noen kaster en farge som ennå ikke har sin egen haug. Etterpå må alle kort av denne fargen kastes i denne haugen. Om du f.eks. vil kvitte deg med en spar, må du altså legge denne øverst i kastehaugen for spar.



Figur 3. I de store oppdagere kan det være én trekkebunke og opp til fire kastehauger



Slik trekker man inn kort

Til slutt på din tur må du trekke inn et kort. Du trekker da enten det øverste kortet fra trekkebunken, eller det øverste kortet fra en av kastehaugene. Men du har ikke lov til å trekke opp igjen samme kort som du selv kastet ut rett før.

Slutt

Spillet er ferdig når noen trekker det siste kortet i trekkebunken. Dere stopper da å spille umiddelbart.

Poeng

Når spillet er slutt gjelder det å regne ut hvor mange poeng du har til sammen i alle ekspedisjonene dine. Du regner da ut poengene i hver ekspedisjon for seg selv først, også legger du dem sammen etterpå.

En ekspedisjon gir poeng for verdien til alle kortene som er lagt ned i den. Dvs. at bildekort er 0, ess er 1, og tallkort er verd den påførte verdien. Men for hver ekspedisjon må du også trekke i fra 20 poeng.

Bildekort vil doble verdien av den ekspedisjonen de er lagt ned i. Har du ett bildekort blir verdien doblet, har du to bildekort blir verdien tredoblet, osv.

Eksempler


Tenk deg at du avslutter spillet med de fire ekspedisjonene som vises i figur 4.


Figur 4. Her er spillet ferdig, og denne spilleren endte opp med fire ekspedisjoner.



Ekspedisjonen til venstre inneholder kortene 3, 6, 6, 7 og 10. Til sammen 32 poeng, men du må også trekke i fra 20. Denne ekspedisjonen gir altså totalt 12 poeng.

Den andre hjerter-ekspedisjonen gir 1+1+2-20= -16 poeng. Korte eksepdisjoner lønner seg ikke.

Kløverekspedisjonen gir 0+0+1+7+9+9-20=6 poeng. Men siden det er to bildekort her skal summen tredobles. Til sammen blir det altså 18 poeng.

Til slutt har vi ruterekspedisjonen, som gir 0+2+2+3+3+8-20=-2 poeng. Også her er det et bildekort, så vi må doble verdien. Det blir altså fire minuspoeng for denne ekspedisjonen. Det lønner seg ikke alltid å legge ned bildekort!





Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "De store oppdagere"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Bridge Anja
22.04.2011
Anja
22.04.2011

Andre forslag


Rummy
2-6 spillere
Bli kvitt kortene dine ved å samle kombinasjoner.
4.2

Skatten på Sjørøverøya
2-4 spillere
Hvem kommer til skatten først?
5

Gin Rummy
2 spillere
Legg ut kombinasjoner når spillet avsluttes.
4.6

Ligretto
2-16 spillere
Spill raskt for å legge ut kortene dine i bunkene.
4.7

Dynamitten sprenger
2-9 spillere
Den som trekker et dynamittkort har tapt.
3.8

Isflak
2-6 spillere
Bli med pingviner på fiskejakt.
5

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".