Spilleregler for Kort-Monopol - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
0 stemmer

Kort-Monopol

Dette er eksperimentelle regler for hvordan man kan spille en mini-variant av Monopol med en kortstokk. Spillet går ut på å kjøpe opp eiendommer, bygge hus, og kreve inn leie for å slå de andre spillerne konkurs og bli rik.

Lagt inn av
Skriv ut



Jeg spilte mye Millionær da jeg var mindre, og dette spillet er mitt forsøk på å lage en kortstokk-versjon av Millionær. (Millionær er det samme spillet som Monopol) Alt man trenger for å spille dette spillet er en kortsokk, to terninger, en spillebrikke til hver, og en haug med mynter/sjetonger. Skriv gjerne under hva dere synes om spillet, og kom gjerne med forslag til endringer

Antall spillere

Spillet fungerer med fra to til ca. seks personer, men det er ikke så artig med bare to. Helst bør det være tre eller flere, sånn at det blir litt forhandlinger mellom spillerne.

Antall kort og oppsett

Dere trenger én kortstokk. Ta først vekk alle bildekortene, og legg dem vekk. De brukes ikke i spillet. Del resten av kortene inn i to bunker:
  • én bunke med alle og
  • én bunke med alle og

Legg to jokere med forsida opp et stykke fra hverandre på bordet, og bygg en firkant mellom dem med og -kortene. Start med essene, så toerne, treerne osv. Den andre jokeren skal ligge mellom en femmer og en sekser.


Figur 1. Sånn skal banen settes opp



Bunken med og settes med forsida opp inni firkanten. Hvilken rekkefølge disse kortene ligger i har ingen betydning.

Hver spiller skal ha én spillebrikke hver. Sett alle spillebrikkene på den jokeren som ligger oppe til venstre i figur 1. Dette er startfeltet.

Så trenger dere en haug med mynter, eller noe som kan brukes som mynter. Del ut åtte mynter til hver spiller, og legg resten i en bank inni firkanten.

Til slutt trenger dere også to vanlige terninger.


Figur 2. Nå er vi klar til å starte



Meningen med spillet

Kortstokk-Monopol er en slags mini-versjon av Monopol, og målet er det samme. Man skal kjøpe opp eiendommer, bygge hus på dem, og ta inn leieinntekter når motspillerne lander på dem. Man kan vinne enten ved å slå alle de andre konkurs, eller ved å opparbeide seg en formue på 50 mynter.

Kortenes betydning

Alle og er eiendommer som dere kan kjøpe, mens alle og er skjøter. Når du kjøper en eiendom tar du skjøtet i den tilsvarende tvillingfargen som bevis på at du eier eiendommen. Jokere er sjansefelt.


Figur 3. Kortet til venstre er en eiendom. Vi kan f.eks. kalle den Sparveien 2. Kortet til høyre er et skjøte. Den som kjøper Sparveien 2 skal motta kløver 2 som bevis på kjøpet.



Slik spiller man

På din tur starter du alltid med å kaste begge terningene, og flytte spillebrikken din framover (med klokka) på banen.
  • Dersom du ikke fikk to like, flytter du brikken din framover like langt som antall øyne på terningene.
  • Men dersom du fikk to like, skal du istedenfor rykke fram til nærmeste eiendom som du ikke eier. Dvs. at du rykker fram til en eiendom som enten ikke er solgt, eller eies av en motspiller.
Etter at du har flyttet, kan det skje ulike ting avhengig av hva slags felt du landet på.

Annonse:




1. Dersom du lander på en eiendom som ingen eier

Du kan om du ønsker kjøpe eiendommen. Betal prisen til banken, og ta inn skjøtet. Dersom du ikke ønsker å kjøpe eiendommen, selges den på auksjon til høystbydende blant de øvrige spillerne.

Prisen for å kjøpe eiendommer er følgende:
EiendommerPris
A til 51 mynt
6 til 102 mynter

Den samme prisen er også minimumsbud i en eventuell auksjon.

2. Dersom du lander på en eiendom du selv eier

Ingenting skjer.

3. Dersom du lander på en eiendom som en annen spiller eier


Dersom samme motspiller eier begge de to eiendommene med samme nummer, må du betale leie til eieren. Leia for å lande på en eiendom uten hus er 1 mynt, og den øker med en ekstra for hvert hus på eiendommen. Om du lander på en eiendom med fire hus, må du f.eks. betale 5 mynter i leie.

Man man kan bare kreve inn leie dersom man eier begge de to eiendommene med samme nummer. Har man kun den ene, kan man ikke kreve inn noe leie.

4. Jokere

Jokere har forskjellig effekt avhengig av om du stanser på dem eller ikke. Dersom du passerer en joker uten å lande på den, får du ta inn én mynt fra banken. Om du derimot stopper på en joker, skal du istedenfor kaste begge terningene på nytt. Så skjer det en effekt avhengig av hva slags terningkast du fikk:

TerningkastEffekt
2Betal eiendomsskatt, en mynt for hvert tredje hus du eier
3Betal eiendomsskatt, en mynt for hver fjerde eiendom du eier
4Betal eiendomsskatt, en mynt for hver femte mynt du eier
5Betal toppskatt: gi en mynt til den av motspillerne som har færrest antall mynter. Du velger ved likehet
6Banken støtter det lokale næringslivet, motta 1 mynt
7Du mottar en ekstra bonus på to mynter fra banken
8Du får tilbakebetalt 3 mynter på skatten
9Motta fra onkel i Amerika fire mynter (som utbetales av banken)
10Vi feirer din fødselsdag. Alle de andre spillerne må betale deg én mynt hver
11Du kan kjøpe brannforsikring for 3 mynter. Betal om du ønsker pengene til banken, og bruk et bildekort som brannforsikringsbevis.
12Deres hus brenner! Dersom du ikke har brannforsikring, må alle husene dine fjernes. Om du har brannforsikring, kan du beholde husene mot å betale en egenandel på to mynter til banken.

Bygge hus

Etter at du har kastet terningene og flyttet, kan du velge å kjøpe hus. Men du kan kun kjøpe hus der du eier begge eiendommene med samme nummer. F.eks. både 6 og 6. Hus koster én mynt per stk., men du må alltid kjøpe to hus om gangen, og bygge jevnt på de to eiendommene. Med andre ord må du betale to mynter for å få to hus. Men istedenfor å betale myntene til banken, legger du dem rett oppå eiendomskortene (ikke på skjøtene). Myntene symboliserer hus så lenge de ligger på eiendomskort.

Men det er begrenset hvor mange hus som kan stå på en eiendom, og det er nummeret på kortet som bestemmer. Det kan maksimalt være ett hus mindre enn tallet på kortet. På ess går det ikke an å bygge hus i det hele tatt, på toere kan du ha maks ett hus, på treere kan du ha to hus, på firere kan du ha tre hus, osv.

Selge ting tilbake til banken

Du kan når som helst selge hus og eiendommer tilbake til banken, men du kan ikke selge en eiendom med hus på. Da må du eventuelt selge husene først. Prisen du får for å selge, er én mynt for to hus, eller én mynt per eiendom. De eiendommene som koster to mynter å kjøpe, gir altså bare én mynt om du må selge dem igjen. Hus må selges jevnt fra de to eiendommene med samme nummer. To eiendommer med samme nummer, skal alltid ha like mange hus.

Brannforsikring kan selges tilbake til banken for én mynt.

Bytte og forhandlinger

Du kan når som helst gjøre avtaler om byttehandel med de andre spillerne, og dere kan bytte mynter, eiendommer og brannforsikring fritt mellom dere. Men det er ett unntak: Det er ikke lov å gi bort eiendommer med hus på. Da må husene eventuelt selges først.

En viktig del av spillet er å skaffe seg to like eiendommer, sånn at du kan begynne å kreve inn leie. Om du ikke har sånn flaks at du får kjøpt to like selv, kan det derfor lønne seg å bytte med andre for å få det til.

Slutt

Hvis en person ikke klarer å betale sine forpliktelser, er vedkommende konkurs. Alle eiendeler vedkommende eier skal selges, og myntene går til den man skylder penger. Personen som gikk konk er ute av spillet.


Spillet stopper enten når alle unntatt én spiller er konkurs
Da vinner den siste som er igjen.

Eller dersom en spiller opparbeider seg en formue på 50 mynter
Man må erklere på sin tur at man vil sitte igjen med minst 50 mynter om man selger alle eiendelene sine. Da vinner man umiddelbart spillet.




Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Kort-Monopol"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.



Relaterte forumtråder

EmneStartet avSiste innlegg
Kortspillet Golf Figaro
26.07.2011
Christian
10.08.2018
Bli med og spill kort i Bergen Christian
02.03.2018
Christian
02.03.2018
Regler : stress Solb
19.02.2018
Solb
19.02.2018
STOPP KORT jan65
13.01.2008
smeikje
13.02.2018
Hva skjer når ingen kan legge i Raskens? Christian
25.01.2018
Christian
25.01.2018

Andre forslag


Brev til kongen
2-4 spillere
Intrigespill om å levere brev til kongen først.
2.6

Dynamitten sprenger
2-9 spillere
Den som trekker et dynamittkort har tapt.
3.8

Isflak
2-6 spillere
Bli med pingviner på fiskejakt.
5

Bønnebønder
3-7 spillere
Bytt bønnefrø med de andre spillerne og bli rik.
4

Skatten på Sjørøverøya
2-4 spillere
Hvem kommer til skatten først?
5

Svarteper
2-6 spillere
Den som sitter igjen med Svarteper har tapt.
3.5

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".